الملاحظات

الاسبوع الجاي للاسف عندي امتحان speaking والي هو انهُ تجي المعلمة تسألني بعض الاسئلة واجاوبها بس بالانجليزي طبعاا، هذا شي سهل، المشكلة هي اول سؤال دائما يكون " عرف عن نفسك او introduce yourself" انا مو عارفة شلون اعرف عن نفسي، يعني انا اريد شي مميز غير عن " اسمي آيه، من العراق"، لذلك اريد افكار لتعريف عن النفس حتى مااجيب العيد يوم الامتحان :)

وشكرا مُقدما

Please log in or register to answer this question.

5 Answers

by (1.9k points)
+2 votes

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اختي ايه تكلمي عن نفسك بانكي انسانه طموحه لن تستسلمي ابداً تكلمي عن هواياتك بشكل بسيط ان كنتي تقرئين كتب انا الان لوسالتك ايه من انتي ومن تكونين وماذا ستكونين اجيبيني اذا لم تعتبري سؤالي تطفل جوابكي علي هونفس الجواب سيكون ان لم تمانعي تخيلي انا معلمتك وتدربي معي smiley

وشكراً.

by (502 points)
اممم رح اجاوب على سؤال كأنك معلمتي
I am Aya, I am 14 years old, from Iraq. I would like to become a doctor in order to help society. I love reading books a lot, and I also love writing.
حلو؟ وعندك اضافات؟
by (1.9k points)
ممتاز تكلمي لماذا تحبين الطب وكيف تسعين لتطوير نفسك ماهي الطرق التي تستخدمينها لذلك كيف تستثمرين وقت فراغك وهل هناك شخصيه ناجحه تؤثر فيك ومن اين ينبع مصدر طاقتك وقوتك ( كيف تنمين ثقتك بنفسك /كيف تبنين ايجابياتك )
by (502 points)
اوك، شكراا كثيير نورة❤❤
by (1.9k points)
العفو اختي ايه بالتوفيق ان شاء الله تعالى
by (721 points)
+2 votes

Talk about your hobbies, dreams and goals, childhood, stuff you learn, favorite food, friends

But make it short and easy

And you are supposed to know that you don't have to, or specifically, you can't talk about all of that because it's a test and there are other students will take it

Or maybe you can and the test will be so long smiley

by (502 points)
The teacher takes each girl in a separate room and takes an exam, so my classmates won't be able to get my answer.
thank you for your help
by (752 points)
edited by
+4 votes

يسعد صباحك أية:

شوفي الجمل دي يمكن تساعدك 

أيضا قولي عدد عائلتك بالبيت....و كم من الأخوة أو الأخوات تمتلكين ..

لا تنسي تلقي التحية علي معلمتك ... بالتوفيق حبوبة heart..  بلغيني بعد الامتحان بس في طليق ..

by (502 points)
ان شاءالله شكرا استاذة❤❤
by (502 points)
حاليا شفت تعديل اجابتك والله شكراااا كثييييير❤❤❤❤
by (583 points)
صباح الخير استاذه رومانتك اتمنى تكونى بأفضل حال ♥️♥️♥️
ايه رأى حضرتك تقترحى على استاذ أحمد ان هو يعمل فيديو ييعلن فيه عن الموقع زى ما موجود فى طليق كده
عدد المستخدمين هيزيد كتير بجد لأن بصى احنا ٦ مليون على اليوتيوب انتى متخيله حضرتك ! و هنا على الموقع ٢٠٠٠ بس ولله حاجه تزعل
و لما استاذ احمد عمل فيديو كان بيتكلم على كورس البوك واارم علشان كده كل الى بيدخلو هنا بيدخلو بس علشان الكورس داه و ميعرفووش يتعاملو معانا هنا و انا ولله قولت لكتير من اصحابى بس المعظم مهتمش للاسف مش وراهم غير اللعب :(
ولله هتكون حاجه كويسه جدا لو استاذ احمد عمل الفيديو داه
آسفه ولله للاطااله بس حضرتك ولله يعنى بحبك و بحب اتكلم معاكى و عايزه افيد الموقع بأى شكل ♥️♥️♥️☺
by (752 points)
صباحك عسل منال . بخير حبيبتي طول ما انت بخير
اطمني الموقع لسة في بداية النشأ وفعلا هيتم العمل علي اشهاره مثل الموقع الأخر
لا تعتذري حبوبة وانا كمان بحبك جدا . وبقدر قلقك وخوفك علي الموقع وده شئ أسعدني جدا .
وفي أي وقت لو عوزتي شئ ابعتيلي حبيبتي . في رعاية الله .
by (583 points)
طيب الحمد لله ان حضراتكم بتعملو على كده .. انا كنت متدايقه بس حضرتك طمنتينى بردك الجميل
ربنا يخيكى لينا كنا و ميحرمناش منك ابدا ( حضرتك بجد زهره فى الموقع ) ♥️♥️⚘⚘
by (752 points)
ميرسي لكلماتك الراقية . تحياتي لزوقك وشخصك المحترم
by (422 points)
+2 votes
الله حلو الموضوع ده
by (502 points)
لا بالعكس شي مو حلو :)
by (422 points)
لا ليه بتدربي علي الكلام يعني بتطور من مستواكي والخوف من التحدث
by (502 points)
مو شرط، هذا الموضوع يسويلي عُقدة خصوصا انهُ انا انسانة ماتحب تختلط بالناس فتعالي ياآيه تكلمي بلغة غير  لغتك الام، شي صعب جداا بالنسبة الي :)
by (422 points)
امل متابعه ليه زي اميركن مش عاشن يوم من الايام هتتكلمي بيها
فادربي من دلوقتي وبالذات انك صغيره ففرصه ليكي
by (1.3k points)
+2 votes

اهلا آية! لم أعرفك بعد تغيير الصورة وكنت سأطلب من أن تعرف عن نفسك smiley لقد اعتدت على صورة القطة كانت لطيفة جداheart

نصيحة لك ان تجعل تعريفك بسيط وغير طويل  وان لا تستعملي كلمات لست متمكنة منها حتى لا تخطئي خاصة ان لم تكون معتادة على الحديث باللغة الإنجليزية 

اذكر اسمك, مدينتك ربما سنك ثم هوايتك فمثلا القراءة اذكر كتابك المفضل سواء كان بالعربية او الإنجليزية يمكن ان تتحدثي عن مادتك المفضلة بين المواد الدراسية ويمكن ان تختتم بالمهنة التي تحلمين بها.

I am Aya, I am 14 years old. I grew up in (اسم المدينة)

I like reading, my favorite book is(اسم الكتاب) I enjoy writing too

My favorite subject is ... I like learning languages (and chatting with friends ;may be;) 

I would like to become a doctor in order to help society. ,

by (502 points)
اهلا بكِ، البعض اخبرني بنفس الشيء عن صورتي :)
شكرا لكِ كثيرا❤❤
104 Online Users
1 Guest 103 Member
Online Members
Today Visits : 2141
Yesterday Visits : 77194
Total Visits : 56426424

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.4m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...