الملاحظات

أنا عاوز اطور بسرعة في انجليزي بس معرفش كيف وشكرا مسبقا

دمتم للمعرفة أوفياء وفقكم الله ورعاكم

Please log in or register to answer this question.

9 Answers

by (751 points)
+2 votes
أستاذ محمد التطور يأتي بالتراكم واقصد به دراستك وتركيزك وممارستك للغة وتعرضك لها. صراحة لا أحد يصل إلى شيئاً ما بالضغط كل شيء يبدأ بالهدوء والتدريج  . لأن اذا اردنا التطور السريع ركزنا فقط على منطور واحد ضيق إما لو العكس سوف اللغة تكون منطقية ونتكلم بها بكل راحة.  فكلما تعطي شيئاً مقدار من الجهد والوقت النتيجة تكون بمقدار عملك . فأسئل نفسك كم من الوقت تتعرض للغة هل منطقية أم لا.  نحن نبني والبناء دائماً أبطئ من الهدم . فشاهد واقرأ واتكلم مع نفسك بالأنجليزية حتى تصنع تراكم ايجابي وساعتها كيمة الفخر التي لديك. شكراً على طرحك لهذا الموضوع وأن شاء الله وفقت في الأجابة.
by (526 points)
+3 votes

1-خصص وقت محدد للمذاكرة،يعني مثلا الساعة 5 الي 7 صباحا، يبقى لازم كل يوم ف نفس الميعاد،الاستفادة هتكون اكبر وبمجهود اقل لان عقلك مبرمج ع التركيز والفهم ف الوقت ده وعلى فكرة مش ف المذاكرة بس دا ف اي حاجه حتى الرياضة و الاكل، الاكل اما بيكون ف نفس الوقت يوميا بيكون الاستفادة والامتصاص اعلي

2-اقرأ او شوف فيديو عن 'العمل العميق' وهو انك تركز جهدك ع حاجه واحده ولاتشتت نفسك ف مهمتين ف نفس الوقت، ف الفيديو اللي شوفته قال جرب تكتب الأرقام لحد 5 واحسب الوقت وبعدين اكتب hello واحسب الوقت بعد كده اكتب رقم ثم حرف من الكلمة بالتناوب واحسب الوقت هتلاقي نفسك بتاخد وقت كبير ف الكتابة، ده معناه انك برضو هتاخد وقت كبير ف أداء مهمتين مع بعض او أداء مهمة واحدة وعقلك مشغول بغيرها او بالفيس وغيره

الشاهد لازم تضع كل تركيزك ع مهمة واحدة ف وقت محدد

3- كل يوم ذاكر درس بالكتير درسين بنفس خطة الدروس اللي قال عليها استاذ ابراهيم 

4-المراجعة حسب وقتك، لو مفيش وقت ممكن تستخدم سماعة بلوتوث واسمع ف اوقات سفر او انتظار او أعمال يدوية، أو راجع منpdf

5- اللي هيساعدك تتميز وتخطو خطوات كبيره ف التعلم هو تزود ع دروس القناة تطوير مهارة الاستماع من مسلسلات او برامج ف اي موضوع تحبه وابدأ بمقاطع قصيرة، ف البدايه هتكرر الفيديو كتير وبمرور الوقت هتقدر تسمع من اول مره بس الموضوع محتاج مثابرة (المثابرة من عادات العقل مهم نطور عادات العقل ممكن تقرأ عن الموضوع ده)

بعد كده حاول تكرر الحوار عشان تتقن التحدث

القراءة مهمة ومفيدة وممتعة للغاية، من خلالها بتعرف كلمات جديدة داخل سياق، بطور مهارة التخمين، مراجعة ع الكلمات والقواعد اللي انت درستها، اقرأ مقالات ف اي موضوع تحبه، اقرأ فقره وحاول تكتب زيها، ف البداية هتقلد ثم يأتي الابداع

الكلمات الجديدة ابحث عن معناها بالانجليزي لو مقدرتش تعرف معناها ممكن تشوفه بالعربي بس سجله ف دفترك بالانجليزي، بس حاول بقدر الإمكان تبعد عن العربي

القاعده اللي لازم تتبعها قليل دائم خير من كثير منقطع.. مفيش يوم من غير انجليزي ولو القليل

وتذكر اجر طالب العلم لو اخلص لله

اعانك الله 

by (23 points)
+2 votes

تاهد في يوم حلقه واحده فقط وفي اليوم اللي بعده تراجع الحلقه وتحل الاختبار وهكذا

بالتوفيق ان شاء الله

by (1.3k points)
+1 vote

يبدو أن حالتك خطيرة جدًا surpriseوتحتاج تدخلا سريعا لذا أقترح ان تقوم ببتر اللغة العربية وتعويضها بالإنجليزية في أقرب وقت ممكن.wink

ببساطة اجعل اللغة الإنجليزية جزءا من حياتك تكلمها، اسمعها، اقرأها، أكتبها واحلم بها في يقظتك وفي نومك.

أحلام سعيدة وبالتوفيق لك أخي وللجميع

by (1.9k points)
+1 vote

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 

اسرع نصيحه وتختصر الكثير هي (لااااااا تقارن نفسك مع احد واعمل على ذلك)

شكراً

by (196 points)
+1 vote
الممارسة ثم الممارسة ثم الممارسة
by (253 points)
+1 vote

انصحك بأن تكون عاده  لتعلم الانجليزيه بمعنى انك تستمر يوميا وعشان دا يحصل لازم تحدد هدفك وتكتبه على ورقه هدفك يكون قدامك دايما دا هيكون حافز كبير ليك فى الاستمرايه وطبعا لا تنسى "إنّ الله لا يضيع أجر من أحسن عملا" اجتهد واتعب واتحدى نفسك انت إللى بايدك تحقق دا ..

ابتعد عن   أى مشتتات ،ولازم لازم تعطى لكل حاجه وقتها وكفايتهامن ناحية فهمك والتعلم .

by (41 points)
+2 votes
الممارسه ثم الممارسه ثم الممارسه + تخصيص وقت محدد للمذاكره

الكلام ده عن تجربه وفى حاجه حلوه كمان انا بعملها يعنى مثلا فى كورس المحادثه والاخبار والكوميديا المستوى التانى كنت بسمع الحلقه وبذاكرها كويس وبفتح التليفون واصور نفسى وانا بقول الخبر ده مثلا او بمثل المشهد إلى خدته او بعمل محادثه انا الطرفين فيها بتبقى حاجه حلوه جدا وممتعه وبتزود ثقتى وانا بتكلم بالانجلش
by (365 points)
+1 vote

انصحك ان تدرس كورس نصائح للتعلم اسرع في تطبيق zamericanenglish، موفق.

110 Online Users
2 Guest 108 Member
Online Members
Today Visits : 64096
Yesterday Visits : 116603
Total Visits : 56877585

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.4m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...