الملاحظات

انا كان عندي interview وعندما تكلمت انجليزي تكلمت كويس بس انا كنت حاسس اني كنت بتكلم زي الروبوت يعني مفيش روح في كلامي.

كيف يمكن احل هذه المشكله؟؟؟

وشكرا مقدما

Please log in or register to answer this question.

5 Answers

by (2.5k points)
+2 votes

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

صباح الخير 

اكيد بس كنت متوتر شويه ممكن تحل المشكله دي بانك طول الوقت تحاول تتكلم بالانجليزيه مع متعلم اخر او حتي مع نفسك امام المرآه اعتقد دي افضل طريقه عشان تكون اللغه الانجليزيه في كلامها مثل العربيه تمام 

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩ 

by (28 points)
شكرا علي النصيحة
by (1.2k points)
+2 votes
اهلا اخي محمود

هذه المشكلة تتخلص منها باستخدامك المتكرر للغة

ولامانع ان تتحدث مع نفسك امام المرآة كل يوم

وان تقوم بتسجيل صوتك كل اسبوع وترى التطور الذي يطرا على مستواك

بالتوفيق لك اخي ....
by (28 points)
شكرا لك يا أخي
by (120 points)
0 votes
اتمرن مع نفسك أو مع أحد الأشخاص على التحدث بالانجليزي ، و مثل كانك شخص غضبان و اتكلم و مرة مثل واحد سعيد و مرة تانية شخص تعبان .

اعتقد أن الموضوع دة هيساعدك تتكلم انجليزي بروح .
by (28 points)
شكرا جزيلا لك
by (583 points)
+1 vote

اكيد السبب علشان كنت متوتر و خايف لحسن تغلط 

الحل هو انك تدرب نفسك اكتر على التحدث ب الانجليزيه و تحاول تتمرن بينك و بين نفسك 

هو كل الموضوع اكيد كان توتر و داه شيئ طبيعى فى المقابلات المهمه 

بالتوفيق

by (28 points)
شكرا لك علي المساعدة
by (310 points)
0 votes

فهمتك 

انت كنت حافظ الكلام ولا كنت بتفكر فيه سريعا وتجاوب. 

ده بيحصل من التوتر اكيد ولكن لو طريقتك كده فده ممكن لانك مش بتفكر ١٠٠% بالانجلش مفيش احساس بكلامك كانه عن طريق شخصيتك . ده بيتحل بسهولة جدا لما تتفرج علي مسلسلات اشمعنى مسلسلات لانك بتعيش مع القصة بتشوف مشاعرهم ازاى بتظهر فى كلامهم مشاعر فرح غضب وهكذا . هتلاقي نفسك بتاخد طريقة حد منهم في تعبيراته مش بالظبط ولكن ده بيخليك تعمل اسلوبك الخاص بعدين.  طبعا ده بالإضافة الي ممارستك للغة كتير اوى لو قدام مرايه حتى اقرا كتب او قصص قصيرة شوف طريقة التعبير ازاى . 

الموضوع ممتع اوى وهتحبه . 

في مسلسلات كويسة جدا ونظيفة خصوصا بتوع ٢٠٠٩ بيكون ذو مغذى و يضفلك . 

لو حبيت الفكرة ممكن اقترح عليك مسلسلات فادتني 

by (28 points)
فكره جيده اخبريني اسماءهم
وشكرا مقدما
by (310 points)
لا شكر علي واجب

1- prison break روعة بجد بيوريك اد ايه الواحد ممكن يعمل اى حاجة عشان يساعد اخوه ده غير ان معدل IQ بتاع المسلسل رهيب قمة ذكاء روعة .

2- lie to me ده بقي تركيزه علي لغة الجسد ولكن عن طريقة بتشوف اللي ييكذب حتى بيبقي ازاى هيفيدك بردوا

3- once upon a time ده اول مسلسل اتابعه هو عجبنى عشان انا بحب قصص الخيالية وهما مجمعين قصص كتير اوى مع بعض بالإضافة إلى شخصيات من الأدب الإنجليزى زى ميدوسا اكيليز حاجات كتير
ده ورانا مشاعر بطرق مختلفة وبطريقة طريفة وحبيته اوى بس شوف trailer الاول يمكن متحبش النوع ده
207 Online Users
7 Guest 200 Member
Today Visits : 47542
Yesterday Visits : 91456
Total Visits : 53999771

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.3m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...