الملاحظات

أنا بحاول أتعلم من مسلسل Friends وهوه فعلاً حاجة شايفها طورت من حصيلة الكلمات عندي من أول حلقة

لاكن المشكلة هيه أني تعبت جداً لحد ما دورت على شرح الحلقة الأولى سواء من جوجل او اليوتيوب و مش بعرف اجيب شرح التعبيرات أو idioms الي في ألمسلسل 

فلو في حد بيتعلم من الأفلام أو المسلسلات زي فيا ريت يقلي بيعمل ايه علشان يحل مشكلة زي دي؟

وشكرا مقدما.

closed with the note: تم الرد

4 Answers

by (502 points)
+2 votes
شوف اني تعلمت اللغة التركية من المسلسلات بس ماجربت اتعلم انجليزي من المسلسلات والافلام

انا ماكنت بدور عن شرح اي شي

كنت بسمع وبقرا الترجمة، سمعت كلمة جديده اروح اقراها بالترجمة وتنحفظ بعقلي
by (16 points)
تمام، متشكر لردك
by (369 points)
+2 votes
الصراحة أنا أشوف الافلام و المسلسلات شيء ترفيهي مكمل وليس أساساً للتعليم ، فمن المهم والافضل أن نتعلم أولاً و من ثم نشاهد الافلام ونلاحظ ماتعلمناها .

هنا بذا امريكان الأستاذ مخصص كورس كامل لل idioms فأنا اعتمد على شرح الدروس أولاً ثم اشاهد والاحظ ماتعلمته وليس العكس

مجرد راي، وشكرا لك

بالتوفيق.
by (16 points)
هيه فعلاً ممكن  متكنش شيئ اساسي لاكنها فعلاً بتساعد في تطوير الغه بشكل ملحوظ + اني فعلاً بستمتع بالطريقة دي،  وده برضو من وجه نظري

وبالنسبة للكورس ألي عامله الأستاذ أبراهيم فانا حالياً بتابعه

وأخيراً متشكر لرئيك وردك
by (369 points)
اكيد طبعاً اتفق معك انها تساعد كثير بجانب التعليم الاساسي،  وجهة نظرك تحترم.

العفو..
by (27 points)
+2 votes
انا اشوف ان المسلسلات و الافلام حاجة حلوة بواسطتها تمارس فيها لغتك ،بس انك تتعلم عليها اضن ما تجيب معاك نتيجة خصوصاً اذا انت مو فاهم نص الفلم ويعني صعب عليك كمبتدئ ، بس عندي لك بديل وساعدني كثير اللي هي البودكاست حمل برامج تشغل بودكاست مثل :Deezer  , Spotify وتحصل برامج متنوعة ومواضيع رح تعجبك
by (365 points)
+3 votes

انا عن تجربتي تعلمت اللغة التركية من المسلسلات والطريقة لي كنت بستعملها اني اتفرج على المسلسل مترجم واسمع نطق الكلمة ومعناها وابقى ارددها فاحفظها اما عن الانجليزية صراحة بتفرج على افلام لكن لا استطيع ان احفظها ولكن في تطبيق زي اميركن انجلش تعلمت الانجليزية، وانصحك بالقراءة منها فقط وستتحسن الى ان تصبح تتكلمها بطلاقة انشاء الله. وفقك الله.

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.6m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...