الملاحظات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ويا أهلا وسهلا بكم جميعا في الاختبار الثامن من كورس القراءة سلسلة * مشوارك مع فخر العرب * .

** أهم الملاحظات التي وردت في الدرس : 

Glue : صمغ / يلصق بالصمغ .

Glue ( something) to ( something ) : يلصق شيء في شيء .

Ex- I glued two black circles to a white plate .

Cut in : يقطع في ولكن لا يخرب الأصل الذي يقتطع منه .

Cut ou : يقتطع من ولكن مع تخريب الأصل الذي يقتطع منه .

Paper : من الأسماء غير المعدودة مما يعني اننا لن نضع قبلها ( a - an ) وعند جمعها نستخدم احدي الكلمتين (  Sheets - pieces ) ونضع قبلها عددا .

Ex - I'll buy three sheets of paper .

2- She used eight pieces of paper to write this research .

Scissors : هذه الكلمة تشير إلي مقص واحد لكنها تعامل معاملة الجمع مما يعني ايضا أننا لن نضيف (  a - an ) قبلها .

Cardboard : ورق مقوي .

** السؤال الأول : ترجم .....

1- الولد الصغير لديه صمغ و استطاع لصق الورقة الحمراء مع البيضاء .

2- كان لدي العديد من الواجبات المدرسية واستخدمت ثمان ورقات لإنهائها .

3- تريد عمل طائرة ورقية ؟ جميل جدا أحضر صمغا ومقصا وورقا مقوي وهيا نبدأ .

** السؤال الثاني : استخدم الكلمات المناسبة مما بين الأقواس لإكمال الفقرة التالية : 

(  - Excited - costumes - kids party - play - made - paper- paint - glue - happy - amazing ) .

* There was a ...... yesterday . The ...... were so ...... . Their ...... were so cute . 

First , they ate some snacks and then they started to ........ . They used ..... , ...... and ...... to make masks . It was an ......... day . In the end , they all were ....... .

ولمراجعة الدرس الثامن من القواعد شرح المبدعة إسراء * اضغط هنا *

My best wishes for you all .

بالتوفيق لكم جميعا ودمتم بأمان الله وكل عام وأنتم بخير وسعادة ❤❤.

Please log in or register to answer this question.

3 Answers

by (2.5k points)
+2 votes

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

مساء الخير ❤️ 

كيفك اختي رنا طمنيني عنك اشتقتلك كتير اتمني يكون كل شيء تمام ❤️ 

1- The little boy had glue and was able to stick the red paper with the white paper 

. 2- I had a lot of homework and I used eight pieces of paper to finish it.

3- Do you want to make a kite? Very nice. Bring glue, scissors, and cardboard, and let's we go 

السؤال الثاني: 

there was a  party yesterday . The kids were so excited Their costumes were so cute . 

First , they ate some snacks and then they started to  paint They used glue , paper and ...... to make masks . It was an amazing day . In the end , they all were happy 

النقطه التي تركتها احترت فيها كثيرا لايد انني اخطأت في احد النقاط 

شرح واختبار اكثر من رائع 

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩ 

by (1.0k points)
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مساء النور حبيبتي آلاء كيف حالك ان شاء الله بخير يا رب❤❤❤
أنا بخير أختي طالما انت بخير وانا اشتقت لك أكثر حبيبتي ❤❤
أولا شكرا علي هذه الإجابة الأكثر من رائعة أحسنت مبدعتي ولكن يوجد خطأ بسيط هي  Let's go بدون  We اما في الفقرة فهي  They started to play وستكون الكلمة في النقاط الفارغة هي  Paint بمعني الألوان السائلة أو لها معني آخر وهو دهان .
بالتوفيق الدائم حبيبتي ودمت بخير وصحة وسعادة دائما مبدعتي ❤❤❤❤
by (1.0k points)
وايضا عزيزتي آلاء دورك اليوم ان شاء الله في عمل اختبار الدرس الثاني عشر تلخيص لأهم النقاط التي وردت في الدرس بعدها الاختبار .
بالتوفيق الدائم حبيبتي❤
by (2.5k points)
مساء الخير اختي رنا ❤️
شكرا لكي لقد فهمت الان
نعم لكن وجدت الدرس التاسع غير مشروح لذلك هل اقوم بشرحه ام اقوم بشرح الدرس الثاني عشر
by (1.0k points)
عفوا حبيبتي لا شكر علي واجب ❤
الدرس التاسع هو اختبار علي التطبيق أصلا علي الحلقات السابقة لذا تركناه وبدأنا في العاشر لانه درس جديد وايضا الحادي عشر انتهينا منه امس لذا الدور اليوم علي الثاني عشر عزيزتي حسنا ؟
دمت من الحزن والألم سالمة أختي ❤
by (2.5k points)
فهمت اختي رنا لم انتبه عليه
سأقوم بمشاركه الدرس الثاني عشر الان
بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩
by (718 points)
+1 vote

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

سلمت يداك اختي الجميلة

The small boy has glue , and was able to paste the red paper with the white

I had a lot of homework , and I used eight papers to finish it

Do you want make a kite ? Very beautiful to get a glue , a scissors and a  strengthing  paper and here we start 

kids party

Kids 

excited

costumes

paint

glue 

paper

scissors

amazing

happy 

يعطيك الف عافيه اختي

بالتوفيق للجميع ✨

by (1.0k points)
أهلا بعزيزتي ربي كيف حالك حبيبتي ان شاء الله تكوني بأفضل حال يا رب❤❤
أحسنت أختي وشكرا علي المشاركة الرائعة لكن هناك بعض الأخطاء الطفيفة وان شاء الله تنتبهين اليها اكثر مستقبلا ❤
في السؤال الأول هي  Glue with .
في السؤال الثاني كما تعلمين كلمة  Paper غير معدودة لذا ليس لها جمع ولا نضع قبلها أي أداة وعند الجمع نستخدم احدي الكلمتين  Sheets - Pieces لذا ستكون  I used eight sheets of paper Or I used eight pieces of paper .
اما في الثالثة فسوف نستخدم  Bring وليس  get ولن نضع أداة قبل  Glue او scissors لان كلاهما اسماء غير معدودة .
أما الفقرة فكل الإجابات صحيحة ما شاء الله❤
بالتوفيق حبيبتي ودمت بأمان الله ورعايته دائما ❤❤
by (718 points)
مساء الورد والياسمين
الحمد لله بخير ماذا عنك عزيزتي⁦♥️⁩
شكرا لك على التصحيح ، جزاك الله خيرا اختي⁦❤️
وفقك الله
by (86 points)
+1 vote

صبااح الخير والورد :) ❤️❤️ 

عااملة اي رنا..

.. وحشااني جدا بجد . سألت عنك الاء قالتلي انك بس بتدخلي وقت معاد المنشور وبتطلعي :) فا قولت اجيلك اطمن عليكي :) 

by (1.0k points)
جنااااوي ❤❤❤ صباح الورد والياسمين والريحان حبيبتي اخبارك ايه ❤ بجد والله وحشتيني جداااااااا من هنا لحد بكرة طمنيني عليكي اخبارك ايه ❤
أنا تمام الحمد لله بس عندي شويه ظروف ومشغولة جداااا الايام دي بس ان شاء الله فترة وهتعدي وبتمني تكون قريبة وأرجع تاني بسرعة .
أخبار صديقاتنا هناك ايه وكلكم اخباركم ايه في طليق وحشتوني جداااا بجد والتفاعل وكل حاجه سلميلي كتير علي كل صديقاتي هناك وبتمني تكونوا بأفضل حال يا رب❤❤❤❤
تسلمي حبيبتي علي سؤالك الجميل زيك منحرمش منك ابدا يا جميلة ❤
دمت بخير وصحة وسعادة دايما يا رب❤
by (86 points)
بجد مش متخيلة انتي وحشاااااني قد اي انتي كماان والله ❤️❤️❤️❤️ وحشتني حكاايتنا بالساعات الفجرر دي هههههههه ..
انا كويسة الحمد لله . اذا انتِ بخير :) ..
يااارب يارب ان شاء الله هتكون قرريبة جداا ❤️❤️❤️ وترجعي كمان قريب اوووي ان شاء الله .. ❤️❤️❤️ هستنااكِ بفارغ الصبررر :)
كوويسين الحمد لله تقريبا مفيش جديد بلس مرفت كانت بتسأل عنك من كام يوم .. ورومانتك قالتلها انك عندك ثانوية :) هو انتي دخلتي ثانوي وانا معرفش ؟؟ عههههههههه مرضتش اقول حاجة علشان معكش الدنيا :) -سوري روما- ههه
داا احناا بقينا اكتر من اخواات يبنتي ؟؟ انتي بتقولي اي ❤️❤️❤️❤️❤️ ودي اقلل حاجة اقدر اعملها والله .. انا لما عرفت من الاء انك بتدخلي هناا جيت علي طول .. حتي لو مش دايما بس قولت اكبد هتشوفي رساالتي ✨ ..
بجد يا رنا انتي مش متخيلة بالنسبة لياا اي بجد بقيتي اكتر من صديقة اخت كل حاجة حرفيا ❤️❤️ وقد اي قربناا جدا من بعض بالصدفة وكانت اجمل صدفة والله❤️❤️ والكلام فعلا طالع من كل قلبي ❤️❤️ كنت ببقي محتاجة حد يشجعني بس ملقتش "-" ينفع كدا ؟؟ هههههه
.
اتمني انك ترجعي قريب .. وتبقي احسن من الاول كمااان المهم انك تخليكي قوية مهما كانت المشكله او الظروف اللي انتي فيها ❤️❤️
by (86 points)
هتتصددمي من حجم الرساااله هههههههه
by (1.0k points)
جنااااوي ❤ مساء الخير جنتي الجميلة اخبارك ايه ❤
انا تمام الحمد لله والله ويا رب تكوني دايما بخير ❤
والله انت مش عارفه انت اد ايه وحشتيني بجد وموضوعاتنا وافكارنا وكل حاجه وكل الوقت اللي كنا بنقضيه مع بعض والتفاعل هناك وكل حاجه بس اعمل ايه ظروف وموجودة وان شاء الله تعدي علي خير وكمان كل حاجه ترجع زي ما كانت بل واحسن كمان ❤
طيب الحمد لله انكم كويسين ويا رب دايما ❤
ههههه ثانويه ؟ يلا اي حاجه كلها دراسة وكلها كتب وكلها كل حاجه متعلقة بالدراسة وتحقيق احلامنا كمان ولو شوفتي ميرفت سلميلي عليها وعرفيها انها وحشتني جدا وان عندي ظروف وان شاء الله هرجع قريب .
والله انا بجد مش لاقية كلام ارد بيه علي كلامك الجميل ده ربنا يخليكي ليا وما يحرمني من كلامك ابدااا يا رب فعلا والله احنا عدينا مرحلة الأخوة بمراحل ويا رب يفضل ده بينا دايما وكانت احلي صدفة فعلا لدرجة اني مكنتش متوقعة ان الطريقة اللي اتعرفنا بيها توصلنا للدرجة دي من الأخوة بدأت بفزورة فاكرة هههههه ❤❤
والله انت مش عارفه رسالتك دي فرحتني اد ايه واد ايه انا مبسوطة بكلامك ربنا يخليكي يا رب ❤❤
ان شاء الله ارجع قريب جدااااا ونتكلم براحتنا ونكمل افكارنا مع بعض ومعلش والله حقك عليا بس اعمل ايه ادعيلي ان الظروف دي تخلص بسرعه وتعدي علي خير وانا هقولك كل اللي انت عايزاه من عيوني حبوبة ❤❤
 ده انا والله اللي بتمني ارجع في اقرب وقت عشان وحشتوني جداااااااااا والله ❤
سلامي لكل صديقاتي هناك وخليكي قوية دايما جناوي وخدي بالك من دراستك واللغات ومن كل حاجه تفيدك ويكون ليها أثر كويس علي مستقبلك تمام حبوبة ❤
دمت بخير وصحة وسعادة دايما يا رب❤❤❤❤❤❤
81 Online Users
4 Guest 77 Member
Today Visits : 72935
Yesterday Visits : 91456
Total Visits : 54025137

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.3m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...