الملاحظات

اشتركت في التطبيق بمبلغ 20 دولار سوالي هل تم شرح جميع الازمنة في التطبيق لاني وجدتها غير كامله في اليوتيوب.

وسؤالي الثاني هل اذا درست وكملت المستوى الاول والثاني في التطبيق مستواي يرتفع من مئه بنسبة كم  وشكرا لكم وبارك الله في استاذنا ابراهيم واطاله الله بعمره وشكرا لكم جميعا

Please log in or register to answer this question.

2 Answers

by (310 points)
+2 votes
السلام عليكم

في المستوى الأول والتانى كورس الgrammar اه كامل عادى

مش فاهمة كل الازمنة من ناحية ايه بس الأزمة المناسبة للمستوى الأول استاذ ابراهيم شارحها وكذلك في المستوى الثانى

مش متأكدة من انهم كاملين كحلقات  علي اليوتيوب لانى اخذتهم علي التطبيق عشان مرتب يعنى بس في الغالب موجودين

بعد متخلص المستوى الأول والتانى بتركيز وانك تتبع كل اللي استاذ ابراهيم قال عليه هتبقي ان شاء الله كويس مقدرش احدد كام لان دى قدرات يعنى.

تجربة شخصية انا خلصت اول اتنين و لقيت ما شاء الله تقدم في اللغة وحبيتها اكتر ودلوقتي في التالت . اتبع بس الخطة صح وان شاءالله تلاقي تقدم ملحوظ
by (3 points)
اولا اشكر حضرتك على سرعة الاجابه وفعلا عاجز عن شكرك ربنا يوفقك اقصد هل جميع الازمنه ال 12 تم شرحها في التطبيق في المستوى الاول والثاني او الاستاذ ابراهيم ركز فقط على الازمنه المهمه وياريت لو تكرمتي تكتبي لي ايه الازمنه الي تم شرحها في التطبيق عشان اطمن وماابحث عن شرح لهازفي حته تانيه
by (310 points)
لا شكر علي واجب

Simple present or present simple
Past simple
Present con.
Past con.
Present perfect
Past perfect
Future will + inf and going to + inf
حاجة كده زى اسم الفاعل وقال انه ملهاش علاقه بالمستقبل زى مهو شائع I am coming to u
If
هو استاذ ابراهيم شارح ماشاء الله كل حاجة متقلقش طله موجود انا علي قد منا فاكره هما دول لو في حاجة معينة عايز تتأكد مشروحه ولا لا اسألني عادى ان شاء الله هقدر اساعدك
by (3 points)
الف شكر لحضرتك وربنا يبارك فيكي ويوفقك واسف تعبتك معاي
by (310 points)
لا تعب ولا حاجة ربنا يوفقك يارب
by (750 points)
+2 votes
المستر قال ان تخطيك للمستوى الأول يعادل تخطيك للمستوى الرابع في الكورسات المدفوعة و تخطيك للمستوى الثاني يعادل المستوى الثامن

و لكن اللغة ليست كلها قواعد ثم قواعد ثم قواعد بل هناك فروع اخرى للغة كالصوتيات و الإستماع و التخاطب و التفكير
by (3 points)
صح كلامك لكن انا اواجهه مشكله انه طول السنين اشتغل مع اصحابي عرب الان نقلت قسم جديد واغلب الي اتعامل معاهم اجانب بريطانين وهنود وبينا ايميلات كثير واحتماعات هذه مشكلتي الكبيره الي اواجهه
by (750 points)
حل مشكلتك هو من جنسها
يعني حاول تكثر من تحدثك مع الأجانب البريطانيين و في نفس الوقت تعلم اللغة على التطبيق و افتكر ان أهم شيئ هو اللهجة و هي تعتبر طبقا لكلام أستاذنا و كلام Noam Chomsky الأسمنت اللي بتبني بيه اللغة
غير ان البريطانيين بيوجهوا بعض العنصرية ضد اللي بيتكلم بلهجة غريبة
أي نعم احنا بنتعلم على ZAmericanenglish اللهجة الأميريكية و لكن اللهجة الأميريكية مفهومة في كل لغات العالم
لأن الثقافة الأميريكية محتلة عقول البريطانيين خاصة الشباب
و لو عايز تعرف أكتر عن أهمية اللهجة المستر كان عامل ڤيديو ممتع جدا أنصحك تشوفه من هنا https://youtu.be/TSML870wXag
87 Online Users
2 Guest 85 Member
Online Members
Today Visits : 86106
Yesterday Visits : 82244
Total Visits : 57218849

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.4m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...