الملاحظات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني الكرام

انا بحاول اخد كورس اسمو CS50 عشان بتعلم برمجة

والمشكلة ان الكورس ده بالانجليزي وانا الانجليزي عندي صفر في المية، يدوبك بدأت على طليق بالتوازي مع ذي اميركان انجلش، وانا مهارة السماع عندي صفر في المية، وحاولت اشغل ترجمة قوقل او بمعنى اصح ترجمة يوتيوب للفيديو فلقيتو بيترجم ترجمة حرفية

ايه الحل

Please log in or register to answer this question.

3 Answers

by (1.9k points)
+1 vote

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

حل المشكلة سهل جداً بإذن الله تعالى ماعليك سوى أن تكثف ساعات دراستك للغة ولكن بشرط أن لا تحرق نفسك بمعنى ان تعطي لكل درس حقه وكثف مهاره الاستماع اسمع اي نوع من البرامج المفضلة لديك جرب هذه الطريقة لمدة 30يوم كل يوم ستجد ان مستواك تحسن كثيراً ستلاحظ الفرق بنفسك، ثم إن البرمجه ليست كلها لغه انجليزيه بل هي عبارة عن أساسيات يتم حفظها وطريقه كود تقوم بتنظيمه بطريقه معينه حتى تعطي امر بأن ينفذ لك أمر ما.

ان شاء الله تعالى تكون نصيحتي مفيدة لك. 

وشكراً. 

by (497 points)
+1 vote
اخي في نتس بتشرح هذا الكورس بالعربي دور وحتلاقي وكمان في قنوات عاملة ترجمة منيحة لهذه المحاضرات نفسهو
by (1.5k points)
+1 vote

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أخي♡

هل تعلم إن أنا مريت بنفس المشكلة ومع إني مستوايا الحمد لله متوسط وكمان الشخص اللي بيشرح الكورس ده سريع جدا في كلامه فطبيعي جدا إنك لم تستوعب الكلمات  و ترجمة يوتيوب غريبة الأطوار أنا جربتها.

بس الحمد لله لقيت حل وهو إنك تبحث على نفس الكورس بس مترجم وخد بالك هيظهرلك نوعين من الفديوهات:

1. فديوهات الترجمة عبارات أسفل الفديو يعني نفس المحاضرات ونفس الشخص بس شخص كاتب الترجمة وبصراحة أنا جربته بالطريقة دي وكان روعة.

2. في ناس شرحه الكورس ده كامل بالعربي بس الصراحة مش كله يتسمع في أشخاص لو سمعتهم يبقى بضيع وقتك بس في شخص شرحه في قمة الروعة والجمال أنا أستفدت منه كتير وانا اتكلمت عن الكورس ده أصلا وعن الشخص ده على طليق بس للأسف ليس باستطاعتي أن أخبرك على اسمه فقوانين المنتدى لا تسمح بهذا بس اللي بيميز قناته إن محتوى الكورس ده تم نشره في2021.

كل اللي عليك ابحث تاني عن الكورس بس مترجم وإن شاء الله هيظهرلك من ضمنهم.

وكمان الأفضل لا تكتفي بسماع الكورس ده من هذا الشخص هو حقيقي شرحه روعه بس لو ضفت عليه وشاهدت المحاضرات اللي مترجمة بس عبارات أسفلها صدقني هتسفاد أكتر إن شاء الله 

أرجو إن أكون أفدتك ولو بالقليل.

☆ بالتوفيق الدائم لك أخي ☆

by (59 points)
عرفت قصدك مين
شكرا اخي الكريم
by (1.5k points)
أختك ههه إسراء
بالتوفيق أخي
by (59 points)
اسف ما اخدتش بالي
62 Online Users
5 Guest 57 Member
Today Visits : 71297
Yesterday Visits : 91456
Total Visits : 54023502

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.3m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...