الملاحظات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أحبتي ♡

موضوعنا حلقة 21 المستقبل البسيط ويوجد ثلاث صيغ عن المستقبل صغتين منهم صح وواحدة مفهومة غلط

أولا: WILL ومعناها《سوف》 أمثلة باستخدامها:

1. أنا سوف اذهب إلى السوق. / I will go to the market. 

2. سوف يلعب ألعاب./ He will play games l.

3. سوف يشاهدون العرض. / They will watch the show.

_ مطابق للعربي بنسبة ١٠٠% ونستنتج قاعدة: إن بعد الفاعل بيأتي Will بعدها الفعل في صورته الطبيعية حتى لو الفاعل مفرد. 

《 السؤال والإجابة ب WILL 》 

_ في السؤال سنضع WILL بالبداية، والإجابة يا إما في جملة أو مختصرة بالإضافة إن ممكن نختصر Will إلى 'll في الاثبات و Will not إلى Won't في النفي . كالأتي:

1. Will I go to the market ?

Yes, you will go to the market / Yes, you will.

No, you will not go to the market / No, you will not.  

2. Will he play games ?

.Yes, he'll play games. / Yes, he will  

.No, he won't play games./ No, he won't 

3. Will they watch the show ?

.Yes, they'll watch the show. / Yes, they will.

No, they won't watch the show/No, they won't

_ ولاحظ هنا لما جاوبنا في جملة اختصارنا Will إلى 'll عادي إنما لما جاوبنا بس مش جملة لم نختصر  will وكُتِبَت Will زي ما هي ؛ ودا يعود إلى قاعدة بديهية إن كلامنا في صورته الطبيعية بيكون مختصر ولما كلامنا يكون بطئ بيكون لغرض التشديد على معنى معين. 

مثال على عبارة سوف تعرف بالطريقتين: العادية 

1. When I get back, you will know. / عندما أعود ستعرف. وهنا المتحدث كان بيتكلم بصورة طبيعية جدا ولا يوجد أي تشديد في نبرة صوته.

2. And you will know my name is the Lord. / وسوف تعرف أنا اسمي هو السيد. وهنا المتحدث كلامه كان فيه تشديد.

_ ونفس الكلام مع Won't و Will not لما المتحدث يتكلم بالسرعة الطبيعية ويقول Won't كدا الكلام عادي  ومش عايز يشدد على حاجة معينة إنما لو كلامه بطئ وقال Will not يبقى هنا عايز يشدد على حاجة معينة.

مثال على لن أقبل بالطريقتين :

1. I won't accept his blood money. / لن أقبل ديته. وهنا أيضا المتحدث كان بيتكلم بصورة طبيعية بدون أدنى تشديد (بأريحية).

2. I will not accept surrender. / لن أقبل الاستسلام. وهنا المتحدث كلامه كان فيه تشديد.

_ إذا لو قلنا Will أو Will not بدون اختصار يبقى للتشديد ؛ ولو اختصرنا وقلنا 'll أو Won't فدا معظم الكلام العادي بدون أي تشديد. وبما إننا هنختصر وندمج الكلام في بعضه فإذا لازم يكون في بعده كلام مثلا لو بجاوبك وبقول Yes, I will do it. هنا ينفع أختصر وادمج الكلام في اللي بعده وقول Yes, I'll do it. إنما لو مفيش بعدها كلام ينفع أدمجها؟؟ يعني Yes, I willهل ينفع اختصارها وادمجها في اللي بعدها ؟؟ طب هو فين اللي بعدها!! إذا لا نستطيع قول I'll هنا. وبكدا عرفنا ليه لم نختصر will في الإجابات اللي 

ثانيا: GOING TO ومعناها《سوف》  أمثلة باستخدامها:

1. I'm going to visit my friend. 

2. He is going to turn off the light. 

_ ونستنتج إن تكوين الجملة لما بنستخدم going to  (الفعل + am/is/are + going to + الفاعل )

وطبعا السؤال والنفي هنا مش محتاجين شرح.

Is he going to turn off the light ?

Yes, he is. / No, he isn't

_ واختصار   gonna = going to  يعني بدل ما نقول:

.I'm going to visit my friend   ممكن نختصرها ونقول      I'm gonna visit my friend.  

I'm going to go home = I'm gonna to home 

_ ويوجد اختصارات اخرى ل. Going to  خصوصا لو بعد الضمير I  . مثلا.            I'm going to do

ممكن نختصرها ونقول.           I'm gonna do

وممكن نختصرها أكتر ونقول        I'm ana do 

وممكن نختصرها أكثر فأكثر ونقول  I'mma do               _ وفخر العرب وضح إن هذا الاختصار يُنطق ولا يُكتب.

_ طب أي الفرق لو قلنا going to كذا  أو Will كذا     #كتاب الوزارة بيقول إن في فرقين نحكم بناءا عليهم:

الفرق الأول: هل بنتكلم على قرار لحظي ولا قرار معد له مسبقا؛ يعني سوف اللي هتقولها دي أنت كنت مفكر فيها قبل كدا ولا لسه واخده القرار حالا. لو قرار لحظي قول will مثلا أنت بتتكلم في الفون ودخل عليك فجأة شخص في مكتبك وعايزك في حاجة ضروري فأخدت قرار إنك هتغلق المكالمة وهتعود الاتصال في وقت أخر.  فالمفروض تقول I will call you back . وأكيد مش كل أما نتكلم هنفكر الأول هل ده قرار لحظي أم معد له مسبقا. فالكلام ده غير صحيح ونقدر نقول going to مع القرارين زي بعض بالضبط؛ فنقول I'm going to call you backوكالعادة فخر العرب يأتي بالدليل من أهل اللغة كالأفلام والجرائد الرسمية وغيرها لما وضح أكتر إن مفيش حاجة اسمها will للقرار اللحظي واستدل بخبر من جريدة The New York Times بيقول 

Trump Will Not Meet President Xi Jinping of China Before Trade Deal Deadline. 

يعني : ترامب سوف لن يقابل الرئيس الصيني قبل الموعد النهائي للإتفاقية التجارية. والأهم لنا هنا هل القرار ده مفاجئ؟؟ أكيد لا قرار زي ده لا يجوز أن يكون مفاجئ؛ واستخدموا will لأنه ينفع وإشاعة إن will تستخدم فقط للقرارت المفاجئة غير صحيح.

الفرق الثاني: هل هتتكلم على حدث بناء على دليل ولا رأي شخصي؛ يعني مثلا أنت شايف سحاب كتير في السما استنتجت إن الدنيا هتمطر إذا دا مبني على دليل استخدم going to فهتكون It's going to rain. إنما لو كلامك مش مبني على دليل وده رأيك الشخصي إذا استخدم will مثلا I think the party will be fun. وطبعا الفرق ده غير صحيح وبالدليل: Molly, I think I'm going to die. 

انتظر التكملة ###

Please log in or register to answer this question.

4 Answers

by (93 points)
+2 votes
ممتاز جدا جزاك الله كل خير
by (1.5k points)
مساء الفل والورد والياسمين يا جميل ♡♡
جمعة مباركة حبيبتي
سلمتِ عزيزتي وشكرا لك عل تشجيعك ♡♡
بقولك أختي أنا نزلت بقيت الشرح والاختبار ومنتظرة إبداعك بس ممكن اطلب منك طلب بس متزعليش مني أنا كنت حبة إن المنشور كله يبقى تحت بعضه فممكن معليش تخفي إجابتك الجميلة دي وتعملي  واحدة تانية عشان بس إجابتي تترفع فوق وتبقى تحت السؤال عشان اللي يراجع يلقيه تحت بعضه عشان وأنا مقدرتش اضم الشرح في المنشور كله عشان له عدد حروف معينة . أرجو انك متزعليش مني ♡♡
دمتِ بخير تام أينما كنت أختي الجميلة ♡♡
by (1.5k points)
+3 votes

إذا نقدر نستخدم Will أو going to إذا كنا بنتكلم عن رأي شخصي أو دليل. الاتنين زي بعض استخدم اللي يعجبك أنت غير مقيد ونستنتج من ده إن Will هي going to و going to هي Will تقدر تستخدم اللي يجي على بالك وقت الكلام. Will = going to (وقت الكلام) أيوه وقت الكلام استخدم اللي يعجبك.                 إنما الكتابة 

# كتابة رسمية
_ الأبحاث العلمية 
_ الكتابة الأكاديمية 
_ التقارير الرسمية 
_ الجرائد 
_ كل دي أنواع كتابات
رسمية استخدم Will 
وأبعد عن going to 
لأنها كاجوال.
# كتابة كاجوال 
_ دردشة 
_ ايميلات الأصدقاء 
_مواقع مراجعات 
موبيلات
_ أخبار فنانين  
والكلام ده كاجوال
مش هتفرق تكتب أي
اكتب اللي يريحك.

وفخر العرب قال إن إحنا نقدر نوقف الفديو هنا وكدا خلصنا الحلقة،الجزء اللي جي ده شرح تمهيدي لشئ هيتشرح بعمق بعد كدا، وحضرته قاله عشان لو كان جاء في ذهننا أثناء الكلام. 

الصيغة الثالثة: ودي يُقال أنها بتستخدم للتعبير عن المستقبل وهي مش كدا أووي الصيغة دي هي المضارع المستمر. مثال:

.I'm meeting John tomorrow 

وده مش مضارع مستمر للتعبير عن المستقبل ده مضارع مستمر للتعبير عن اسم الفاعل.

زي مثلا:   _ فعل يذهب اسم الفاعل منه ذَاهِب، مثال: قول الله تعالى:  

< وَقَالَ إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّي سَيَهْدِينِ >

_ فعل يهاجر اسم الفعل منه مهاجر، مثال: قول الله تعالى: 

< وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلًى اللهِ وَرَسُولِهِ > 

_ فعل يحدث اسم الفاعل منه محدث،    مثال: قول بن عباس رضي الله عنه:

* إني محدثكم حديثا ليس سر ولا علانية *

# طب بناءا على إن لغتك الأولي هي العربي لم سمعت الكلام السابق ده أنت فاهمه؟؟

الإجابة: طبعا واضح جدا. وده اسمه (اسم الفاعل) وهو من استخدامات زمن المضارع المستمر. يعني مثلا أقولك:

_ إني قادم إليك غدا. 

. I'm coming to you tomorrow 

_ إني زائر جدي الأسبوع القادم.

.I'm visiting my grandpa next week 

_ إني مقابل أخي غدا. 

.I'm meeting my brother tomorrow 

# وتلاحظ من كل التراكيب دي إنها بالانجليزي في تركيبة المضارع المستمر.

طب السؤال هنا يفرق أي عن Will و going to ?? فتحاول تخرج له تعبير مختلف فتقول مثلا إنها حاجة أكيدة مفيش شك.

أنا بقولك هزور بيت جدي الأسبوع الجاي مفيش كلام أما عملت حسابي على كدا ولأنه مفيش شك استخدمت المضارع المستمر.

وفخر العرب قال يا راجل !!! طب لو شكيت استخدم اي إبرة ههه.

وقال كمان إنه قال النقطة دي هنا لعدم الظن إنه هيغفل عنها وإن شاء الله يتم شرحها بتفصيل أكتر في حلقة المضارع المستمر المستويات القادمة بإذن الله. 

وبكدا الحمد لله أكون وضحت كل النقاط بالحلقة على قد ما قدرت.

والأن دوركم أحبتي كالآتي:

أولا ترجم مرة بستخدام will والأخرى باستخدام going to. 

1. هل سوف تذهب إلى الحفلة ؟

2. سوف ندرس بجدية.

3. هل سوف تقرأ هذا الكتاب.

ثانيا أكمل ب Will أو going to أيهما أنسب:

1_ I'm _________ buy a blue dress. 

2_ She _____ do homework. 

3_ They are ______ clean the house.

ثالثا اكتشف الأخطاء ثم أعد كتابة الجمل بطريقة صحيحة:

1. Are you will buys car new ?

2. He going to school in morning. 

3. Will are cut cake ?

وبس كدا يا سيدي وأوعى تنسى إن الإجابة رقم مائة لا تقل أهمية عن الإجابة رقم واحد الأهم المشاركة لتعم الفائدة ☆☆

دمتم من الهم والحزن سالمين أحبتي ♡

اللهم صل وسلم وبارك على أشرف الخلق وأعظمهم سيدنا محمد بن عبد الله صلاة تملأ ما بين السماوات والأرض ♡♡

by (377 points)
+1 vote

السلام عليكم 

hello sis 

great job 

good luck

بالتوفيق للجميع smiley

by (1.2k points)
0 votes
وعليكم السلام

اهلا اهلا بالابداع وباهله ❤❤

اهلا بالغالية اسراء ❤❤

بارك الله فيكي وبهذا العمل الرائع

اتمنى من كل قلبي ان يدخل فخر العرب يوما ما هنا ويرى ابداعك اختي

سلمت يداكي اختي

اولا

1. Are you going to go to the party?

Will you go to the party ?

2. We are going to study hard

We will study hard

3. Will you read this book?

Are you going to read this book?

ثانيا

1. Going to

2. Will

3. Going to

ثالثا

1. Are you going to buy a new car?

2. He is going to go to school in the morning

3. Will you cut the cake?

جزاك الله خيرا اختي

دمتي في امان الله
53 Online Users
2 Guest 51 Member
Today Visits : 6541
Yesterday Visits : 70143
Total Visits : 56065129

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.4m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...