الملاحظات

تنتشر مشكلة بين متعلمي اللغات وهي إنهم في بعض الأحيان لما يتكلموا باللغة اللي بيتعلموها بيلاقوا صعوبة، صعوبة في التذكر، صعوبة في النطق، صعوبة في بناء جملة صحيحة؛ بالرغم من ان ممكن يكون مستواهم عالي في اللغة 

مما يسبب احباط كبير عند كتير من الناس 

في الحقيقة دا مش بسبب انه مش بيذاكر أو مش بيراجع 

دي مشكلة في الذاكرة المؤقتة

و علشان نحل المشكلة دي، تعالى أقولك معلومة.....

الدماغ البشري لما مش بيلاقي أي اجبار صريح لإستخدام شيء ما (وظيفة أو معلومة معينة) مش بيستخدمها 

بمعنى..... ان المخ دلوقتي مش شايف أي حاجة تجبره انه يتكلم بالإنجليزي.... كل العالم اللي حواليه عربي، فليه اتعب نفسي و اتكلم انجليزي؟!

عايزك قبل ما تشوف الحل تفكر مع نفسك انشالله نص ساعة و لكن فكر في الكلام دا و طلع منه الحل

افتكر ان لازم يكون الحل قابل للفعل

أشوفك بعد عشر سطور (^‿^)

.

.

.

.

.

فكرت؟ جبت حل من دماغك؟

تعالى بقى نفكر انا وانت........

المخ مش لاقي اللي يجبره على الكلام بالإنجليزي (أو باللغة اللي بتتعلمها)؛ اذا لازم نخلق جو يجبر المخ على دا...... اذا ايه الحل 

متقوليش اتكلم مع متحدثين أصليين، مهو انت لو تقدر تعمل كدا مكانش هيكون عندك المشكلة دي طب افرض ياسيدي معنديش فرصة اعمل كدا... خلاص هقف؟ لأ 

طيب ايه الحل؟

ربنا سبحانه وتعالى خلق جوا مخك "مخرج" عبقري 

حضرتك الحل بكل بساطة هو انك تتخيل انك بتتكلم مع متحدث أصلي (يفضل انك تتخيل الكلام مع متحدث أصلي مشهور -ممثل أو كدا يعني-)

كدا انت بتحط المخ جوا اللعبة هتلاقي فورا المخ بيجيب الأفكار و الكلمات اللي المفروض تتقال و لوحدها كدا الكلام هيخرج بنيته سليمة لغويا 

مش ملاحظ حاجة؟ 

مش ممكن يكون الحل اللي انا قلته مشابه جدا للحل اللي انت اقترحته على نفسك؟ و ممكن أحسن منه كمان؟

دا يظهرلك ايه؟

يظهرلك ان الحل عندك اصلا ولكن كنت بس عايز تقعد مع نفسك و تفكر براحة و في الآخر..... بوم الحل ظهر 

أتمنى أكون أفادتك في الكام دقيقة دول و مأكونش ضيعت وقتك

سلام

Please log in or register to answer this question.

3 Answers

by (157 points)
+4 votes
اهلا بك يا صديقي

معلومة جميلة

شكرا جدا ♥️
by (2.5k points)
+3 votes

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ❤️ 

صباح الخير ❤️ 

معلوومه راائعه 

تسلم كتيير كتيير ❤️ 

بالتوفيق ❤️⁦(✿^‿^)⁩ 

by (1.2k points)
+2 votes
السلام عليكم اخي

بارك الله فيك على مشاركتنا لهذه المعلومات ودا فعلا بعض احيان اعمله لان كل اللي حوالينا بيتكلموا العربية فصعب نتقن لغة

وبعتبر دي مفيد انك تعمل في مخيلتك شخص تاني وتبدأ تتحدث

بالتوفيق لك وللجميع
77 Online Users
8 Guest 69 Member
Today Visits : 70082
Yesterday Visits : 58014
Total Visits : 56058533

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.4m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...