الملاحظات

السلام عليكم 

اولا وقبل كل حاجه عاملين اي ياارب اموركم جميعا تكون بخير وسعاده  ...  ❤ 

اشتقت جداا للموقعين بس بعتذر اني مش بقدر ادخل عشان الدراسه 

كنت عايزه اسال عن اولاا كتاب يكون كله اساله ل skills في اللغه الانجليزيه بشكل اختيارات اعتقد هنا عادي ذكر كتب 

انا محتاجه جداا كتاب يكون بالشكل ده واتمني لو حد يعرف اسم كتب يقولي 

كماان من تجاربكم اناا متابعه انجليزي ع طليق بس فنفس الوقت عايزه اتابع مع ذا اميركن كاضافي مع طليق بس عايزه الكورسات الي ابداها لذا اميركن تفدني فالدراسه اكتر من التحدث لان التحدث وده انا متابعاه اساسي علي طليق بس عايزه ع ذا اميركن حاجه تكون مفيده لامتحانات ثانويه عامه يعني نصائحكم اتابع اي كورسات اولا ؟

للعلم الامتحان فالنظام الجديد الي الدوله حطاه مش بيلتزم خالص بالمنهج وعادي جداا لو مجاش اي اساله من المنهج المهم يكون في skills عاليه 

فانا محتاجه انمي دي بشكل عالي  

وشكراا مقدماا ❤❤

Please log in or register to answer this question.

4 Answers

by (1.0k points)
+3 votes

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ...

أهلااا عبييير شلونج عساج بخير ... بالنسبة لزا أمريكان فكورس تعلم من الصفر بالإضافة إلى كورس القواعد إن شاء الله راح يفيدونج واااايد 

بالتوووفيق بدراااستج 

by (176 points)
حبيبتي عامله اي طمنيني عنك ونوره اخبارها اي يارب اموركم تكون بخير دايماا يارب ❤ وطليق عامل اي ❤
بسمه قالتلي علي يوم ٢ /٨ الحقيقي مش بسمه بس بسمه ومنال ولوزه وشيري وفاطمه الزهراء وسلامح وصلي واتمني سلامي يكون وصلك تسلمي من كل شر يارب ❤❤  حقيقي كنت اتمني اكون موجوده بس الحساب بتاعي ع طليق قفلاه خالص والباسورد مش معايا وطلبت من البنوته الي معاها الباسورد متغيرهوش مهما حصل غير لما اخلص امتحاناتي فانا مش هقدر اكون معاكم
تسلمي يا حبيبتي اناا كنت متابعه القواعد واحيانا بسمع تعلم من الصفر بس فعلاا هي مفيده كاسئله امتحانات تسلمي يارب ❤❤
by (1.0k points)
أهلاا الحمد الله بخير ومشتااااقين لج ونورة الحمد الله بخير وتسلم عليج ❤️❤️❤️❤️
وصللل يا جميلتي مع بسومه ...المهم دراستج كنت حااابه انج تكونين موجودة بس ولا يهمج عقب ما تتخرجين بعون الله نسويها مرة ثانية ❤️❤️
تماام بالتوفيييق لج ❤️❤️❤️
by (176 points)
الحمد لله سلميلي عليهاا كتير
انا لا دخلت عشر دقايق كده من مع بسمه
تسلمي ياارب يا حببتي ان شاء الله كلها كام شهر واقرفكم من جديد ههههه
by (1.0k points)
حبيبتي تنوريييين ❤️❤️❤️
by (750 points)
+2 votes

للأسف معرفش كتب كلها أسئلة ولكن هدور في الموضوع دا انشاء الله

Zamericanenglish هيساعدك جدا في الدراسة زي ما ساعدني (طالب نظام جديد برضو) 

ولكن...  المدرسة بتتبع مجموعة قواعد في اللغة الإنجليزية إما قديمة ولم تعد مستخدمة أو ليست من أرض الواقع أصلا فلازم تاخدي بالك من شوية القواعد دول و تحليهم زي كتاب الوزارة ما بيقول، و المستر كدا كدا بينبه قبل ما يشرح أي قاعدة كتاب الوزارة "بيخرف" فيها 

مش كل القواعد بيشرحها كتاب الوزارة غلط ولكن مجموعة منها

by (176 points)
اتمني تلاقي ان شااء الله ولو لقيت قولي
انت كنت ثانويه السنه الي فاتت ولا السنادي
فعلاا معاك حق فالجزئيه دي انا متابعه كورس القواعد بتاع المستر وفي حاجات كتير بالشكل ده بس المستر جزاه الله كل خير بينبه عليها وان هي لو جات فامتحان نعملها زي الكتاب مقال
اي اكتر الكورسات ع التطبيق مقر اساله امتحان من وجهه نظرك
by (750 points)
انا في تانية ثانوي حاليا
الإمتحان بيركز على القواعد بشكل كبير
ولذلك كورس القواعد هيكون كويس لامتحان الثانوية ولكن باقي الكورسات هتبني عندك حصيلة لغوية رهيبة هتكون ورقة رابحة في ايدك في الإمتحان
و في المستوى الثالث انشاء الله كورس للترجمة، هيفيدنا كتييير في سؤال الترجمة
و كورس اسمه scino خاص بـ synonyms & antonyms
و كورسات كتير ممتعة موجودة في المستوى الثاني و الثالث، كل مستوى بيكون ممتع أكتر من اللي قبله
by (176 points)
فعلاا والله معاك حق كل كورس بيكون ممتع جداا ❤❤
المستر ربنا يجازيه كل خير ياارب
بس من سنتين فالنظاام ده الاسئله مش بس قواعد اكتر ما هي skills تكون ملم بيهاا
السنه الي فاتت الترم الاول فامتحانات ٢ ث  كل الاساتذه شرحوا المنهج بتاع الانجليزي معانا والقواعد الي علينا فالمنهج واذ فجأة تدخل الامتحان تلاقي من كل الي اتشرح ده نقطه واحده ياتيمه كانت بتسال عن الكلمات كمان مش علي جرامر المنهج وباقي اساله الامتحان كلها قواعد قديمه ومهارات
يعني الي عارف انجليزي كويس قدر يحل والي بياخد المعلومه كل سنه بحيث انه يخرج من الامتحان يمسحها باستيكه حرفياا اتبهدل فالامتحان
هشوفهم ان شااء الله جزاك الله كل خير
by (497 points)
+2 votes
اهلا عبوووووورة

اعتقد ما تحاجي كتاب اصلا لو كملت المستوى الثاني بس رح تقدري تحلي الاسئلة بالامتحان مهما كانت اصلا تقدري تكوني معهم بلجنة وضع الاسئلة اذا بدك ههههه
by (176 points)
اهلااا اهلا حبيبتي عامله اي
اه طبعا معاكي ❤❤
حق كنت عايزاه عشان اتدرب اكتر بس مش مشكله
عامله اي و اخبار دراستك ياارب امورك كلها تكون بخير ❤❤
by (497 points)
الحمد لله تمام
سمعت انو في عندكم اختبارات في شهر يناير الله يسر علبكم ان شاء الله❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
by (176 points)
دايماا ياارب
هو ده فعلا لكله عليهم امتحانات بيناير معادا السنه الي اناا فيهااا
عندنا فمصر ثانويه عامه(توجيهي فبعض الدول)  الامتحانات بتكون علي منهج السنه كله فنهايه العام الدراسي انا امتحاناتي 11 يونيو
امين ياارب واياكم ❤
by (497 points)
تمام الله يعينك حبيبتي
by (1.2k points)
+1 vote
مساء خير عبير

ازيك عاملة ايه اختي... كيف دراستك وامورك

اشتقنالك كثير ...إن شاء الله ربي يوفقك ويرزقك كل اللي تتمنيها.....دمت بخير وسعادة ❤❤
by (176 points)
حبيبتي يا نوجه انتي الي عامله اي طمنيني عنك
الحمد لله ماشي الحال المفروض امتحاناتي كمان 6 شهور
اناا اكتر والله ومتشوقه اخلص عشان اجرع معاكم تاني
اللهم امين يارب واياكم ❤
by (1.2k points)
الحمد الله بخير تسلمي حبيبتي عبير
ان شاء الله تخلصي على خير ونجاح محققة حلمك يا رب
منتظرين تنوري منتديين .... دمت بخير وسعادة ❤❤
75 Online Users
7 Guest 68 Member
Today Visits : 26577
Yesterday Visits : 70143
Total Visits : 56085153

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.4m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...