الملاحظات

السلام عليكم

انا اختبار الايلتس بتاعي في اول شهر 3 يعني قدامي 3 شهور عشان امتحن وانا حاليا مش عارف اعمل ايه أنا خلصت اول كورسين في المستوى الاول في ذا امريكان انجلش القواعد والكلمات وبقيت كل ما اعمل اختبار تحديد مستوى يديني B1 وعملت اختبار تجريبي جبت في القراءة 3.5 والاستماع 5.5 والتحدث 6 والكتابة 5 ف ال overall بتاعي 5  بس الجامعة اللي انا هقدم فيها عايزة 6.5

فمش عارف اعمل ايه دلوقت او احضر نفسي ازاي انا فكرت اكمل الكورسات اللي في المستوى الاول امشي فيهم كلهم بالتوازي يعني كل يوم حلقة من كورس الاستماع والصوتيات والقراءة والكتابة وبعد ما اخلصهم ادخل في المستوى التاني واخد منه على قد ما اقدر بعدين ادخل الامتحان بس سمعت حد بيقول لازم تحل اختبارات تجريبية كتير فمش عارف احل ازاي وانا لغتي لحد دلوقتي مش كويسة

اسف على الاطالة ولكن اتمنى حد يساعدني عشان مشتت جدا

Please log in or register to answer this question.

1 Answer

by (1.2k points)
0 votes
سلام عليكم اخي

سأقول لك وجهة نظري . وان شاء الله تكون اجابتي مفيد ولو بشي قليل

في رأيي ...حاليا احسن شي ان تعمله هو ان  تكمل كورسات كل مستويات بالتواري ... ومادام ما عندك وقت كافي فتقدر ان تشاهد اكثر من حلقة في يوم من كورسات الى جانب ان تخصص بعض وقت لتمارس كل مهارات الذي تعلمته في هذول كورسات لكي تكون الاستفادة كبيرة وحاول أن تقرأ كثيرا وتكتب وتستمع  وتتكلم كثيرا وان توفر معك شخص عنده خبرة  يساعدك في تقييمك وتصحيح اخطائك كل ذلك يساعدك اكثر  ... وحاول ان تتكلم مع شخص لغته نيتف سبيكر ان توفر وان لا حاول أن تتكلم مع نفسك في موضوع معين ...وحاول ان تتابع تطبيقات تساعدك في تكلم مع مدرسين اجانب اللي تحسن لك النطق واللفظ اللغوي... وانصحك ان تبحث عن مصادر كثيرة تساعدك في تحضير للايلتس جيدا وتتذرب على نمط الأسئلة قبل الاختبار ... وربي يوفقك لكل خير  

بالتوفيق للجميع
123 Online Users
3 Guest 120 Member
Today Visits : 44139
Yesterday Visits : 79639
Total Visits : 54075935

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.3m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...