الملاحظات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخواني الكرام

انا لم باجي اذاكر من ذي اميركان انجلش وبتبع نفس طريقة المذاكرة اللي في الفيديو ده

https://www.youtube.com/watch?v=9cDYq1cun8o

بحس ان انا بمل من المذاكرة بعض ما قطعت مشوار كويس في المستوى الاول، ومن سنة وانا على الحال ده، مخلص ثلاثين في المية من المستوى الاول وواقف على كده بقالي سنة تقريبا، لحد ما جه طليق وقلت اهي فرصة نبدأ فريش بمحتوى جديد ولقيت نفسي متحمس ومابيجيش الملل اللي بيجيلي مع ذا امريكان انجلش(مش قصدي والله ذا امريكان انجلش ممتازة)

فهل فيه طريقة تانية اذاكر بيها من ذي اميركان انجلش واجتاز بيها المستوى الاول والثاني وهكذا عشان انا مش عايز اضيع تعبي في ذي امريكان انجلش(دا ان ماكانش ضاع اساسا) بس انا كملت مع طليق فتقريبا هيكون نص المعلومات لسة عندي من ذي امريكان انجلش

ولو ماكانش فيه طريقة تانية فازاي اتخلص من الملل ده لان انا لما بكتب في الدفتر بحس ان انا بضيع وقت في حين ان انا ممكن احمل الملخصات واطبعها وتكون المرجع ليها

فأيه الحل بارك الله فيكم

وشكرا

Please log in or register to answer this question.

6 Answers

by (16 points)
+1 vote
في الحقيقة انا لم اكتب في دفتر ، وفهمت كل شيء يقوله الأستاذ، اذهب الى طليق و انظر اذا كنت تستفيد منه بشكل ملحوظ ام بشكل نسبي - اذا كان بشكل ملحوظ خلاص خذ طليق ، اما اذا كان نسبي تكمل معنا ولكن  - حاول تزيد الهمه و الهدف ، مثلا : اريد ان اتعلم اللغة في 2022  ومن ثم تجتهد ، وتعمل لك خطة بنفسك .
by (750 points)
+1 vote

والله اللي يريحك اتعلم منه، كلا من طليق و زي أميريكان إنجلش هيوصلوك للطلاقة بإذن الله

ولكن اذا كنت تبحث عن وسيلة للقضاء على الملل اضغط هنا

by (750 points)
+2 votes
حضرتك مش متخيل كم المتعة اللي في Zamericanenglish كل مستوى بيزيد متعة عن اللي قبله

بداية من كورس شفرة أميريكا مرورا بكورس                     tell me a story و كورس الكوميديا و coffee break وليس انتهاء بكورس idiom podium

القرار ليك ان كل دا يفوتك ولا لأ، ولكن طليق كويس جدا برضو
by (1.3k points)
+1 vote
السلام عليكم ورحمة الله أخي

غريب ان تشعر بالملل في المستوى الأول من Zamericaenglish ! لأنه هذا أكثر مستوى اشتغل عليه الأستاذ وابدع فيه! لو انك تتكلم عن المستوى الثالث لوافقتك الرأي.

يبدو انه ليس لديك سببًا مقنعا لتعلم هذه اللغة أو انك لا تميل لها!

بالتوفيق لك اخي وللجميع
by (0 points)
بالعكس المستوى الثالث ليس مملا ابدًا ...
بل هو بداية احترافك التحدث بالانجليزية !
by (497 points)
+1 vote
صراحة المستوى الاول فيه قليل من الجمود بس كمل المستوى الثاني وتشوف كيف رح تعشق الانجليزية في كورس الكوميديا شفرة امريكا وtell me a story

واثمستوى الثالث فيه coffee break

كمل اوعك توقف حتخسر كتييير متعة وفايدة
by (59 points)
انا عارف ان المستوى الثاني والثالث ممتعين جدا
ولكن انا مشكلتي ان انا في المستوى الاول على ذي امريكان انجلش
فأعدي المرحلة دي ازاي لان نا بقالي سنة بقف وارجع اعيد اقف وارجع اعيد فايه الحل انا مش عايز اقف ثاني
وشكرا
by (149 points)
مشكلة انك تقف لازم تعرف اي اسبابها وتبدا تحلها محدش هيعرف يحلهالك واول حاجة تعملها قرار جدي انك تذاكر مش التقطع ال بتعمله ده فشوف اسباب مشكلتك وابدا حلها أو اطلب المساعدة فيها يا زميل
by (497 points)
ما قاله اخ مخيمر يساعدك
لكن اخي بما انك تعرف ان المستويين القادمين ممتعان تحمل
انصحك لا تجهد نفسك بالبداية خذ مجرد نصف ساعة في اليوم ولكن بتركيز ولا تتخلف يوما عن الدرس مهما حصل لتجعله من روتينك
واتحمل يا اخي ترا والله مايصير تضيع كنز زي هيك
by (198 points)
+1 vote

بالنسبة للملل ف زملائي جاوبوا عليه .

أما طريقة المراجعة في طريقة أنا عاملها .

أفضل طريقة لتلخيص الحلقات لأي لغة : 

على موقع طليق : 

https://tinyurl.com/54hed8tn

76 Online Users
11 Guest 65 Member
Today Visits : 40959
Yesterday Visits : 70143
Total Visits : 56099519

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.4m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...