الملاحظات

ركز بس في دراستك، كل اللي وراك هو مذاكرتك و بس، انت كنت بتذاكر طول السنة علشان اللحظة دي        لحظة الامتحان

هل كل دا منطقي؟ هل منطقي ان كل الناس تُجبر على انها تعمي عينيها وتركز على شيء واحد هي مش عارفة فايدته النهائية؟ حتى لو كانت الفايدة دي موجودة، بس هي موجودة في أذهان البعض وليس في أرض الواقع، مش من المنطق ولا العقل أبدا ان كل الناس يتعلموا نفس الحاجة و يطلعوا عاملين زي زجاجات كوكاكولا، نفس المقاس و نفس كمية التعليم اللي خدوها و اتعلموا نفس الحاجة، كأنهم منتجات في مصنع، بغض نظرهم عن كوننا مختلفين كل واحد فينا ليه حلم مختلف، طبيعة تفكير مختلفة، قدرات متفاوتة، ذكاءات متلونة من شخص للتاني

و المشكلة الأكبر ان الوالدين -مع احترامي ليهم- هما من أوائل الناس اللي بيشجعوا ابنائهم على كدا، ظنا منهم ان دا هو الطريق اللي الكل لازم يسلكه، طب انا عايز اقرأ كتاب كذا، الرد: و هيفيدك في ايه؟ ركز بس انت في دراستك،

ياعم دا كتاب فيه معلومات، استهواني و حبيت اني اقرأه، مش انتو برضو اللي بتقولوا القراءة مفيدة؟

طب انا عايز اعرف ايه هو (كذا و كذا)، الرد:وانت مالك، هي جيالك في الإمتحان؟ تاني برضو بقول ركز في دراستك،

يا بابا انا عايز اتعلم كذا، يا حبيبي مش وقته، و كأن الدراسة دي هي كل حاجة واللي يطلع براها يبقى فاشل، و معندوش طموح

سؤالي ليك، ايه رأيك أو ردك على الكلام دا؟

Please log in or register to answer this question.

1 Answer

by (1.9k points)
+1 vote

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته 

الدراسة مهمه جداً جداً و لكن أحياناً الاباء يقولون هذا الكلام لأنهم يخافون علينا و الكل يعلم بأن هذه الطريقة الوحيدة للعلم مع العلم نحن الان في موجه انفجار تكنولوجي رهيب لا يعرف يقيمته وحجمه الا الذي يواكب هذه الموجه  ، قد لا تكون لديهم الفكرة الكافية ماهي أهميه التخصص الفلاني نحن عبارة عن كياني بشري رغبات وانجذابات مغناطيسية لمجالات معينه نهواها لذا يصعب علينا أحياناً أن نشرح أو نفسر وجهه نظرنا للآخرين ، أقرأ و أقرأ كما شئت لا مشكلة في ذلك ولكن حين يسألونك عن دراستك ما هي الاخبار هل كل شيئ بخير ؟ تعلم كل شيئ و أي شيء ترغب فيه ولكن في نفس الوقت حقق رغبة والديك علامات عالية حاضر هذه أحلى علامات عالية ، غير الدراسة يجب أن يكون لديك هواية و عليك أن تعرفهم عليها ويروا نتائجها الايجابية أيضاً حقيقه لا يمكن أن ننكرها الشهادة و الدراسة والجامعة الفلانية بريستيج الى الان وواجهه اجتماعية و هذا لا يختلف عليه اثنان لذا تستطيع أن تمسك العصا من المنتصف نتكلم عن تجربة . 

وشكراً .  

108 Online Users
11 Guest 97 Member
Today Visits : 69518
Yesterday Visits : 87317
Total Visits : 56664907

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.4m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...