الملاحظات

هنكمل مع بعض اللي فاضل من المنشور اللي فات

يفاجئها Cobb بالحقيقة الصادمة 

You're actually in the middle of the workshop right now, sleeping.

كلمة "workshop" يعني "ورشة"، و خلي بالك اننا ممكن نربط فعلين أو جملتين بفاعل واحد أو بفعل مساعد واحد، يعني بدل ما يقول (You're in the workshop. You're sleeping) قال الجملة اللي فاتت دي، و خلي بالك اننا في الكتابة بنربط بينهم بـcomma 

يكمل 

This is your first lesson in shared dreaming. Stay calm.

(طبعا مفيش حاجة لحد الآن اسمها حلم مشترك)

و طبعا بسبب التوتر، كل حاجة في الحلم خرجت عن السيطرة، لحد ما قالت 

If it's just a dream, then why are you h--?

و تستيقظ فجأة، و Cobb بيقولها 

Because it's never just a dream, is it? And a face full of glass hurts like hell. When you're in it, it feels real.

مصطلح "hurt like hell" معناها "يؤلم بشدة" (اللي هو المقصود منها مجازا يؤلم كألم الجحيم) 

يقول Arhter 

That's why the military developed dream sharing. It was a training program for soldiers to shoot, stab, and strangle each other, and then wake up.

كلمة "Military" يعني "الجيش"

تسأل Ariadne 

-How did architects become involved?

-Well, someone had to design the dreams, right?

يطلب Cobb من Arther 

Why don't give us another five minutes?

خلي بالك من "Another" هنا، احنا قلنا ان بييجي بعدها مفرد معدود، طب ايه دا بقا؟ دا بيقول "another five minutes"! بص... في الانجليزي أي رقم و بعده وحدة يعامل معاملة المفرد دائما، و الكلام دا مشروح (هنا)

تسأل Ariadne باستغراب 

Five minutes? What--? We we're talking for, like, at least an hour.

خلي بالك ان like هنا ملهاش أي معنى، دي من ضمن الكلمات اللي بنستخدمها لحشو الكلام، علشان نتجنب السكوت في منتصف الكلام كدا 

يرد عليها Cobb 

In a dream your mind functions more quickly, therefore time seems to be more slow.

(خلي بالك ان دي معلومة حقيقية) 

استنى بس، دا بيقول "more slow" مش كان المفروض يقول "slower"؟ دا يا باشا الكلام اللي الوزارة عايزاه، في أرض الواقع عادي ممكن نعمل كدا و مش عامية ولا حاجة، و الكلام دا مشروح في نهاية الحلقة دي 

يقول Arhter 

Five minutes in the real world gives you an hour in the dream.

(بالمناسبة المعلومة دي مبالغ فيها، محدش عارف طريقة تحويل سرعة الوقت من العالم الحقيقي لعالم الأحلام) 

يقول Cobb 

Why don't you see what you can get up to in five minutes? 

كلمة "get up to" معناها يصل الى آفاق شيء 

بس ياسيدي، اسمع الفيديو تاني، انشاء الله تكونو استمتعتم بالحلقة، و هنكمل المشهد في حلقة جاية 

Thank you

Please log in or register to answer this question.

1 Answer

by (363 points)
+1 vote

السلام عليكم ❤️

شلونك أن شاء الله بخير ❤️

منشورك حلوو هوووااي وشكرا لك 

بالتوفيق ❤️ 

استممرر 

بس سؤال كم قضيت من الوقت تكتب بها؟ من باب الفضول هههههه 

by (750 points)
ههههههه
تخيلي احساس انك تكوني بتبني بيت من ورق الكوتشينة و فجأة نسمة هوا جميلة تعدي على المكان توقع البيت دا و انت على وشك تخلصيه، أهو دا بقا اللي حصل معايا بالظبط مع المنشور دا تلات مرات، أكون على وشك اني أخلص و فجأة من غير قصد اعمل اعادة تنشيط الصفحة و يروح كل اللي كتبته، بس حصل خير
by (363 points)
انته بتضحك! انا ضنيتك متضحك؟  هههههه (( ولا حرف فهمت له بعد ما قريته خمس مرات هههههه )) .

المهم الله يساعدك بس شو كان شعورك وقتها هاا؟
++ هل البيت الي تقصدو شكل الكتابه بتاعتي؟
الكوتشينه؟؟؟؟!
تحملني؟
by (750 points)
المقصد يعني اني لما كنت على وشك انتهي من المنشور، يتم اعادة تحميل الصفحة و يضيع كل اللي كتبته
by (750 points)
ورق الكوتشينة اللي هو دا
by (363 points)
يااا الان يلا فهمت
الله يساعدك
طيب شو يكون شعورك في وقتها ؟
بصراحة انا مجربه ده الشعور لما كنت اكتب دورس للهجه العراقيه ف يتم اعادت التحميل و يروح تعبي و ارجع اكتب،و الاصعب هو ازي يكون الشرح واضح و مفيد و ثممم ينحذف بسبب عادة التحميل
الله يكون بعونك يا باشا
وشكرا لك كثيرا وبالتوفيق
by (750 points)
الموضوع بيخلق حالة فجائية من الاحباط، و لكن الاحباط دا كان السبب في اني الاقي طريقة تمنع تكرار الغلطة دي، أكتب المنشور الأول على Google Keep و أعمله نسخ و لصق، كدا كدا مهما حصل المنشور موجود في أمان
by (363 points)
برافوو عليك
عنجد انك ذكي
وكده باقي بتنسخ و بتلصق و تكتب ؟! !!!
انت كقا رائع تصفيق حاارر للباشا هههههه

بحس نفسي عماله استجوبك وله عادي متنزعج ؟✨
بالتوفيق
by (750 points)
لا عادي خدي راحتك، انا اللي بيهمني هو لو بستمتع باللي بعمله ممكن اتحمل اي تعب أو أي ضغوطات في المقابل
بالمناسبة انا نقلت السلسلة دي للموقع التاني باسم Movamar لأن التفاعل هناك أفضل، و اختارت فيلم واحد و بدأت ارفع منه مقاطع حتى الوصول للنهاية انشاء الله
by (363 points)
شكرا لك ✨.
امممم خل افكر بستجواب تاني اممممم اممم
هههههه هههههه
لا لا اخلص بمزح لان مينفعش كده

جميلل حلووة الفكرة دي انو تنقلو هناك ++ انا الي تفاعلت بي هناك الي اسمها "Cute Girl "
انا متواجده في كل مكان هههههه
بالتوفيق يا باشا

_ انت مُنزعج لان ما تفاعلو بي كتير ؟؟ وله لا ؟؟ ⁦
⁦^_________^⁩⁦(・_・;)⁩
64 Online Users
4 Guest 60 Member
Today Visits : 63810
Yesterday Visits : 66284
Total Visits : 56188545

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.4m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...