الملاحظات

عارفه ان السؤال ده اتكرر كتير  

انا خلصت  المستوي الاول في ذي اميركن أنجلش وحليت الاختبار من غير ما اراجع بس نجحت فيه وفتحت المستوي التاني

بس انا  طولت جدا غايت ماخلصت المستوي الاول بسبب الدراسه وكده والامتحانات فاستغليت وقت الحظر وخلصته

من ساعت ما فتحت المستوي التاني بقي وانا يعتبر معملتش حاجه خالص انا بطيئه جدا او مش ملتزمه بمعني اصح عشان الكورسات كتير جدا فهطول اوي يعني ممكن لما  اخلص المستوي التاني يكون المستر وصل للمستوي التالت في طليق

فرائيكم اكمل في زي اميركن ولا طليق عشان الشرح هناك افضل و هو لسه بادئ فهبقي ملتزمه اكتر

وفي نفس الوقت حاسه اني مجهودي كده هضيعه وكورسات المستوي التاني مشوقه اوي لدراستها

اسفه علي الاطاله
closed with the note: تمت الأجابة

6 Answers

by (1.1k points)
selected by
+2 votes

Best answer
مرحبا

اول لابد من حل المشاكل بطريقة تدريجية . ليست المشكلة الاساسية اي تطبيق تختارين ان كنت تريدين اختيار طليق او زي اماريكان .

المشاكل هي .

عدم التحفيز على مواصلة التعلم

عدم ايجاد الوقت للتعلم

الرعبة في الوصول للنتيجة النهائية في اقرب وقت

اسمحي لي ان اقول ان متى حللتي هذه المشاكل ستعرفين اي تطبيق ستختارين و اظن ايضا انك ستختارين المواصلة مع زي اماريكان.

اجعلي الوصول للنتيجة النهائية حافزا لك للتعلم لكن لا تربطيها بوقت معين ..فانا افضل ان اتعلم لغة واحدة بكل جوانبها ب4 سنوات ..على ان اتعلم استعمال اللغة بطريقة جيدة في 3 سنوات.

ليس لديك وقت للتعلم ..يمكنك ان تخصصي كل يوم 20 دقيقة فقط خاص فقط باللغة الانجليزية من مشاهدة فيديو و مراجعة لما سبق و لا تهتمي بالوقت الذي ستستغرقينه لانهاء تعلم اللغة  ..انصحك ايضا بتنظيم وقتك .مرحلة عدم ايجاد وقت مناسب لتعلم اللغة جميعنا مررنا بها و لست وحدك بقليل من التظيم سيتم حل مشكلة الوقت.

المشكلة الاخيرة هي الرغبة في القفز للنتائج ..النتائج الجيدة و النجاحات هي مسيرة طويلة جدا و ستكون مسيرتك اثبت حين تسيرين أبطأ لكن بانتظام .

زي اماريكان تطبيق شامل وضع فيه استاذ ابراهيم خبرته فيه ..كما طليق ايضا لكن زي اما ريكان اكثر شمولية .يمكنك البقاء في زي امريكان للدراسة و فتح تطبيقات طليق كمراجعة فقط و ستجدين انك تفهمين كل الكلام الذي يقال في فديوهات طليق و سيكون هذا حافزا لك أيضا.

اسفة على الاطالة لكن الاختيار بيدك انت فقط في اختيار اي من التطبيقين.
by (422 points)
شكرا للنصائح نسرين :)
by (502 points)
+1 vote
طب شوفي فيديو من طليق ولو عجبك كملي معاه

بصراحة طليق احسن وشامل للمعلوات بطريقة راائعة

بس اذكرك تعبك بزا اميريكان رح يروح
by (719 points)
لأ مش هيروح ان شاء الله لان المستر مش هيفوت اي معلومة في طليق
by (502 points)
اي انا فاهماك
بس تعبها بالدراسة مع زا اميريكان رح يروح ورح تبدا من الصفر مرة ثانية
by (719 points)
انا رأيي تبدأ من الصفر وتكمل احسن ما تكمل وتنقطع في ذا اميركان انجلش
by (502 points)
رايي نفس رايك :)
by (422 points)
شكرا لكم جميعا
by (1.2k points)
+1 vote
مادام انكي كملتي المستوى الأول فأنصحكي تكملي بزي امريكان انكلش وراجع من طليق وكذلك ابدي كملي  مستوى ثاني مع مراجعة ملخصات مستوى اول كل حلقة واحدة منه في اليوم من ناحية رأيي وبالاخير القرار يعود لكي بالتوفيق لكي وللجميع
by (1.0k points)
+1 vote

نصيحة الاستاذ قال ان اللي وصل لمستوي معين في z American  يكمل هناك وطليق مثلا يكون للمراجعه والتفاعل .

اما بالنسبة لأنك بطيئة مش مهم الوقت لو قضيتي كل عمرك مفيش مشكلة كوني صبورة عشان طول ما انت بتقولي انا بطيئة مخك هيفضل يفكر انا بطيء ومش بعرف احصل اي معلومة ونهاية كل دا احباط لكي وعدم تقدم.

في النهاية استغلي الوقت دا كعامل بناء مش هدم ومهما طالت المدة اعرفي انك هتوصلي لهدفك.

بالتوفيق يوستينا ❤️

by (719 points)
+1 vote
خلاص ابدئي بداية جديدة مع طليق وخصوصا انك حاسة أن مفيش اي حمل عليكي عشان تخلصيه او تراجعيه
by (2.5k points)
+4 votes
مستر ابراهيم عادل قال في مره ان اللي علي ذا امريكان يفضل زي ما كان وطليق دا للطلاب الجداد ومخدوش اي درس في الانجليزي
63 Online Users
4 Guest 59 Member
Today Visits : 2555
Yesterday Visits : 65116
Total Visits : 56192402

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.4m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...