الملاحظات

السلام عليكم

هل يوجد طريقه لمذاكره كورسات Level 2؟؟؟
closed with the note: تمت الاجابة

8 Answers

by (719 points)
+2 votes
المستر بيقول طريقة دراسة كل كورس في اول حلقة لكن انا شايف كتابة كل شيء في الحلقة في كشكول هو احسن طريقة
by (671 points)
+2 votes

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

أجل بالطبع... في بداية معظم الكورسات يخبرك استاذ ابراهيم كيف تذاكر الكورس... و لكن إختصارا

كورس الكلمات و الجمل تستطيع تخصيص دفتر تكتب فيه الكلمات و تعريفها باللغة الانجليزية زائد الجمل

كورس المحادثة اكتب المحادثة في دفتر و حاول تقليد المحادثة و اخذ طرف فيها... و تدرب عليها بشكل يومي

كورس القراءة نفس الشئ تكتب النص و الكلمات الجديدة...

كورس الإستماع افضل طريقة لدراسته هي المراجعة على الحلقات السابقة بشكل دوري...

و اذا كنت لا تفضل الكتابة، مع اني اظن ان الكتابة ترسخ المعلومات تستطيع طبع ملخصات الكورسات و المراجعة عليها بشكل دوري و الإجابة على الأسئلة التي تحتاج كتابة و يكون لديك مرجع تراجع منه دائمآ

اسفة على الإطالة... و بالتوفيق smileysmiley

by (1.9k points)
+2 votes
الكتابه افضل طريقه للتذكر وبالاخص لما تخصص لكل كورس جزء منفصل ولا تخلط دروس كل الكورسات في مكان واحد حتى يسهل الدراسه والمراجعهوشكرا
by (428 points)
+1 vote

كما ذكروا سابقا قبل بداية اي كورس يضع الاستاذ فيديو يشرح طريقة مراجعة الكورس.

أما طريقتي كانت:

اقوم بكتابة ملاحظات ( جمل أو كلمات ....الخ ) من كل درس في دفتر و قبل الانتقال الى الدرس التالي اقوم بمراجعة الدرس السابق من الملف المرفق مع كل فيديو  ثم من الدفتر ثم اشاهد الدرس السابق مرة واحدة وبعدها انتقل الى الدرس التالي .

by (721 points)
+1 vote
هذا الفيديو الخاص بخطة الفيديو الثاني

https://www.youtube.com/watch?v=BHv-PBvm34E&t=1s&ab_channel=ZAmericanEnglish
by (8 points)
edited by
+2 votes
1- كورس كما يتعلم الغرب + كورس التفكير بالانجليزي

2- كورس الصوتيات + كورس الاستماع

3- كورس المحادثة + كورس القواعد

4- شفرة أمريكا + الأخبار

5‐ tell me a story + القراءة

6- كورس الكتابة + كورس الكوميديا

7- english bits

الخطة دي كانت عظيمة بالنسبالي وجابت معايا نتيجة كبيرة سجلها في ورقة وقلم علشان ما تنساها ومشي عليها وبالنسبة لطريقة المذاكرة انا شايف انك تسمع الدرس مرتين مرة تفهم فيها وتركز جدا والمرة التانية يكون معاك الدفتر والقلم وتسجل أي معلومة جديدة هتسمعها وكمان خصص يوم كل أسبوع لمراجعة الدفاتر وليكن يوم الجمعة وما تنساش تستخدم جزء المراجعة اللي في التطبيق وكمان في اليوم ده راجع الملخصات اللي بتبقي مع كل درس والافضل لو كان عندك القدرة انك تطبع الملخصات دي هتكون بكده خلقت جو جميل جداً للمذاكرة .

انا خلصت المستوي التاني في أربع شهور ونص ولكن ما تسريع نفسك وامشي علي مهلك .. وبالتوفيق ان شاء الله
by (422 points)
مستر ابراهيم كان كاتب قي خطه الدراسه
تعلم كالغرب مع الصوتيات
الخطه دي انت عملتها كالافضل ليك يعني
by (8 points)
انا عملت الخطة دي وعملت مفعول معايا وحبيت أقترحها ولكن دي مش قاعدة ممكن تغير في بعض الكورسات لو حبيت ولكن ما تكترش من من التغييرات ....
by (719 points)
+1 vote
اذا دخلت الأسئلة الأكثر شيوعا على التطبيق ستجد أن الخطة هي أن تأخذ حلقة من اول كورس وتاني كورس حتى تنهيهم ادخل على الذي بعده سطر بسطر يعني
by (120 points)
0 votes
ادرسهن بالترتيب الصحيح لنزولهن

كل كورس يوضح الاستاذ طريقة دراسته

بالتوفيق
115 Online Users
20 Guest 95 Member
Today Visits : 35018
Yesterday Visits : 84189
Total Visits : 56543278

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.4m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...