الملاحظات

Asalamu alykom in the first lesson of bookwoorm [closed]

in bookworm
by (21 points)
+2 votes

In this sentence (nor you can wish yourself into a five-bedroom, three bath house..) Why do we put a before five-bedroom??and don't put a before three bath??

Why don't add s to bedroom, bath or house???

closed

3 Answers

by (197 points)
selected by
0 votes

Best answer

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

طيب احاول بطريقة تانية

Nor can you wish yourself into a five-bedroom, three bath house or the high-income brackets. 

ولا أيضا يمكنك أن تمني نفسك ب منزل ذو خمس غرف نوم و حمامين أو ب وظيفة عالية الدخل 

by (21 points)
تسلم كتييير اخي عبد الرحمن علي الشرح
واعذرني علي كثره الاسئله
وربنا يوفقك
by (197 points)
Maaan . No issues at all
يا غالي لا شكر على واجب
احنا كلنا بنتعلم
وعلى فكرة الاسألة الكتير دي صح الصح اوعى تتكسف او تزهق
انت كده كده لازم المعلومة تثبت في عقلك منطقية ومفهومه   
وعلى فكرة احنا بنساعد نفسنا انا كمان استفدت وعشان اوصل المعلومة راجعت كااااام معلومة
تسلم يا زميل
by (197 points)
0 votes
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

It's a good observation, but actually the article a isn't for the five bedrooms nor the  three bathrooms  it's  exactly for the house which has five bedrooms and three bathrooms.

A house that has 5 bedrooms and three bathrooms  

---

Greetings and good luck , I hope that explanation helps you
by (21 points)
But in bedroom or bath he didn't add s
by (197 points)
اسف لو كنت شتت المعني بدلا من توضيحه
سامحني يا صاح انا كمان لسه باتعلم وسؤالك الجميل شجعني على ممارسة اللغة معك يا زميل

الفكرة ان اداة المفرد a هنا خاصة ب المنزل المكون من ٥ غرف نوم و ٣ حمامات
قد يكون النجاح منزل ذو خمس غرف نوم وثلاث حمامات  
يعني بصيغة اخري a high style house

الغرف والحمامات هنا وصف لواحد من المنازل اللي امتلاكها يعتبر نجاح
  The five bedrooms and three bath that discribe a house which means success for him, they're as adjectives to a house.
by (21 points)
ليس هنالك داعي لقول ذلك يا عبد الرحمن ففي النهايه نحن في رحله واحده وانت اردت ان تساعدني وشكرا لك علي ذلك
انا فهمت انو five bedroom و three bath صفات للمنزل وبما انو المنزل(موصوف) مذكور اذا لازم نضع اداه
طيب وضعنا الاداه لfive-bedroom مش من المفترض نضع اداه لل three bath او نربط بيناتهم بحرف عطف??
by (1.3k points)
edited by
الأداة a تعود على المنزل وليس خمس غرف فمثلا عندما نقول a beautiful house ف a هنا تعود على المنزل ونفس الشيء بالنسبة للجملة السابقة وكما ذكرت من قبل فعندما نكتب كلمتين معا ونضع( -) فارق بينهما بنفس الطريقة المعتمدة  في كلمة five-bedroom فعندها تعاملا على أساس انهما كلمة واحدة  وتعتبر صفة ومعروف ان الصفة في اللغة الإنجليزية لا تحتاج الى أداة ولا تجمع .
اما لماذا لم يضع أداة ربط فأغلب الكتابات الرسمية  لا تستعمل فيها أدوات الربط كثيرا وتعتبر كثرتها تقليل  من قيمة الكتاب وخاصة في مثل هذا النوع من الكتب الذي يعتمد اسلوب قريب نوعا ما من الإنجيل حيث الغرض منه هو إقناع القارئ وليس سرد الأحداث.
by (21 points)
كلامك جميل جدا في الفقره الاولي واتضحت لي وربنا يباركلك
بس في الفقره الثانيه صحيح انو مابنستخدم ادوات ربط كثيره بس بنستبدلها بقفل الجمله بنقطه
اما هنا استخدم فاصله بين الصفتين five-bedroom و three bath
ممكن حضرتك ترجع للحلقه عشان تشوف النص
by (1.3k points)
0 votes
وعليكم السلام ورحمة الله أخي أكرم

The article a at this sentence is related to the word house (not the word five-bedroom,) and when we write two words or numbers in cardinal format such as (five-bedroom) or (twenty-three) we use it as a adjective and in this case we don’t add s
by (21 points)
Why did he use a once??
by (1.3k points)
I didn’t get your question! There is no word once in the last sentence! Could you write the whole sentence please.
by (21 points)
(nor you can wish yourself into a five-bedroom, three bath house)لماذا استخدم a مره واحده؟؟
by (1.3k points)
لأنه كما ذكرت من قبل فأداة a تعود على المنزل وليس صفاته وبما ان المنزل ذكر مرة واحدة ف a استعملت مرة واحدة فقط
اتمنى ان يكون اتضح لك الأمر هذه المرة
by (197 points)
اااه فاتتني دي ربنا يوفقك ويبارك في الأستاذ إبراهيم عادل عودنا على شرح سلس وافي ولا يفوت نقطه

اداة المفرد تخص البيت ووضعت في الاول لأن الغرف والحمامات هي في محل وصف لرقي وجودة البيت
اما اداة الجمع وضعت مع غرف النوم  وتم الاستغناء عنها في الحمامات لوضوح المعنى وكمان تلاحظ اختصرت room في حمامات ايضا لوضوح المعنى

اتذكر شرحها المستر في تعلم الصفر في المستوى الاول
I like to eat apples and banana.  وتم الاكتفاء ب s جمع الاولى
by (197 points)
وكمان انا الموبايل مش مساعدني
برد بناء على النص في سؤالك
وربنا يبارك في sunset وضحت ان النص الاصلي
Five-bedroom and three-bath وكده كل واحده فيهم صفه   وال a قبلهم اداة مفرد للموصوف اللي هو  house
by (1.3k points)
وفيك بارك الله.
 صحيح هذا ما قصدته سعيدة أنني أخيرا استطعت ان اوصل المعلومة ، آسفة اعرف ان طريقة شرحي لم تكن سلسة.
by (21 points)
اخي عبد الرحمن واختي sunset بارك الله لكما وربنا يوفقكم
بس
اذا كانت الجمله مثل (nor you can wish yourself a five-bedroom, and three bath house) لكانت صحيحه ميه ميه

لكن في الحلقه الجمله اتت كلاتي(nor you wish yourself a five-bedroom, three bath house) يعني بدون and وهنا المشكله

ممكن حضراتكم ترجعوا للحلقه لتنظروا مره اخري للنص لفهم قصدي
by (197 points)
فعلا هي كده وده يخلينا نراجع نقطة كمان في الكتابة

الي حاصل ان الجملة لسه ما انتهتش
خد الجملة على بعضها من اول كلمة في السطر Nor الى اخر كلمة ختم بعدها ب النقطة period folw stop

لما نقول كذا وكذا وكذا    ولما نقول كذا او كذا او كذا في الانجليزية لا نكرر abd / or نعوض عنها ب بفاصلة comma,
وفي الجمله هو لن ينهي السرد بعدما ذكر البيت لجملة بوصفه وضع امر اخر أو دخل عالي وبعدين ختم وحط النقطة

يعني مقطع a five-bedroom, three bath  house  كلها على بعد امنية غير ممكن وبعدها حط or وكمل امنية اخرى غير ممكنة
98 Online Users
11 Guest 87 Member
Today Visits : 23998
Yesterday Visits : 50895
Total Visits : 57774307

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.4m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...