الملاحظات

يا جماعة في أول حلقة من كورس الايلتس استاذ ابراهيم قال ان what about your first Oscar? غلط ، و قال كمان "فاكر الست دي" ، يا ريت اللي يعرف امتى الاستاذ ابراهيم اتكلم عن الحتة دي يقولي عشان عايز اعرف ايه الخطأ في الجملة دي. و شكرا

https://youtu.be/hxZh6HgSlOc?t=266

تعديل: أنا خلاص عرفت أنها أول اوسكار لي و بالتالي what about ليس لها أي معنى هنا ، و لكن نطقها أعتقد أنه صحيح باللهجة البريطانية ما عدا first بتتنطق /fɜːst/ من غير r في البريطاني ، على العموم شكرا للجميع.

closed with the note: تمت الاجابة

3 Answers

by (721 points)
0 votes
الجملة ليس بها خطأ نحوي, ولكن الفتاة نطقتها بطريقة خاطئة جداً.
by (48 points)
أنا خلاص عرفت أنها أول اوسكار لي و بالتالي what about ليس لها أي معنى هنا ، و لكن نطقها أعتقد أنه صحيح باللهجة البريطانية ما عدا first بتتنطق /fɜːst/ من غير r في البريطاني ، على العموم شكرا
by (721 points)
نطقها خاطئ, بالأسترالي والبريطاني والأمريكي وبقية اللهجات الأصلية للغة الإنجليزية.

---
"What about" شائعة بشكل كبير جداً جداً, ولها معنى مشهور طبعاً.

هي ’على بعضها’ تستخدم عند السؤال عن معلومات تخص شخص أو شيء ما.
وفي هذا السياق هي سألت معلومات عن الأوسكار.

تقدر تعتبرها كـIdiom أو عبارة أو Expression أو Set phrase...
by (583 points)
0 votes

ااااممم الصراحه من كلامك فهمت ان الاستاذ يقصد ان ايوه الجمله دى غلط ولما ذكر فاكر ان الست دى ))

كان يقصد ان هى بردو قالتها غلط ❌

بس الحمد لله انك فى النهايه عرفت الصح فين ✔

بالتوفيق smiley

by (361 points)
انت لحقتي رجعتي لسه الوقت ما انتهاش؟!!
by (583 points)
وقت ايه الى منتهاش ؟؟؟!!
by (1.3k points)
+1 vote

I agree with He Free, the question is completely right! But her pronunciation is really bad ,especially on her second try! She reminds me of Said Salih’s scene (رحمه الله) 

in (مدرسة المشاغبين) when he said (إِزْبِلَهَا) laughinstead of spell it

by (430 points)
Hhhhhh Man , the problem is obvious was by her pronunciation and she's crystal's clear Indian that's why she had that accent
76 Online Users
6 Guest 70 Member
Today Visits : 20605
Yesterday Visits : 79639
Total Visits : 54052420

3.3k questions

10.4k answers

14.1k comments

2.3m users

مرحبًا بك إلى Zamericanenglish Q&A، حيث يمكنك طرح الأسئلة وانتظار الإجابة عليها من المستخدمين الآخرين.
add
...